فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

صرشیرین - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب، از کشت گیاه دارویی 'منداب' برای نخستین بار در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

'نصرت الله فلاحی' روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با تمهیدات صورت گرفته گیاه دارویی منداب در سال زراعی جاری در 150 هکتار از اراضی کشاورزی گیلانغرب کشت شد.

وی افزود: با هدف ارایه خدمات مطلوبتر، تاکنون یک هزار و 500 کیلوگرم از بذر گیاه منداب بصورت رایگان در بین کشاورزان گیلانغربی توزیع شده است. 

وی اظهار داشت: گیاه دارویی منداب در اراضی آیش (اراضی کشت نشده) و همچنین در تناوب زراعی با سایر محصولات کشاورزی کشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب، از جمله مزایای گشت گیاه دارویی منداب را حاصلخیزی و افزایش نفوذ پذیری خاک، افزایش ظرفیت نگهداری آب و در نهایت افزایش عملکرد محصولات کشاورزی ذکر کرد و گفت: این گیاه با پوشش مناسب در خارج از فصل کاشت، باعث کاهش تبخیر آب از خاک می شود و در جلوگیری از هدر رفت روان آب و فرسایش خاک نیز بسیار موثر است.

فلاحی تصریح کرد: گیاه دارویی منداب پس از فرآوری، بعنوان کود سبز و همچنین تامین کننده مواد مغذی دیگر محصولات کشاورزی موثر است و باعث افزایش عملکرد محصولات کشاورزی می شود. 

وی میزان بذر مصرفی گیاه منداب در هر هکتار را 10 کیلوگرم ذکر کرد.

منداب (Eruca sativa) یک گیاه خوراکی یکساله است که بومی مناطق مدیترانه، از مراکش و پرتغال تا لبنان و ترکیه است. 

منداب در ایران یک گونه گیاه علفی یکساله دارد که معمولا به صورت هرز در کشتزارها می روید، این گیاه همانند گندم دارای انواع پاییزه و بهاره است.

برگ های منداب دارای پهنکی بخش شده به چند بریدگی عمیق و نامنظم است و گل های درشت به رنگ سفید مایل به زرد یا مایل به صورتی با شبکه ای از خط های ریز به رنگ بنفش دارد.

از منداب در تهیه سالاد بهره می گیرند، منداب دارای ویتامین 'ث ' وهمچنین 'نیترات' زیاد است و به این دلیل نباید روزانه مقادیر زیادی از آن را مصرف کرد.

این گیاه در ایران در بلوچستان و نواحی اطراف دریای خزر یافت می شود و در برخی کشتزارهای کرمانشاه، آذربایجان، اهواز، بوشهر، تهران، یزد و جندق نیز می روید.

گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه بیش از 65 هزار نفر جمعیت دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.