فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

اصفهان- رییس مركز تحقیقات كشاورزی سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان گفت: این مركز به روش نوین آبیاری گیاه بر اساس زمان نیاز به رطوبت دست یافت.

'مرتضی خان احمدی'روزشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:روش جاری آبیاری اتوماتیك گیاه، از طریق قرار دادن سنسور در خاك عمل می كند تا وقتی رطوبت خاك به حد مشخصی رسید، با دریافت فرمان از سیستم آبیاری، عملیات تامین آب گیاه، خود به خود، انجام شود.

وی افزود: در روش نوین، سنسور به جای خاك روی برگ گیاه قرار می گیرد و در آن دقت آبیاری بالا می رود زیرا آبیاری بر اساس نیاز گیاه صورت می گیرد نه نیاز خاك.

وی با اشاره به اینكه مركز تحقیقات كشاورزی اصفهان، این حسگر جدید را در سالجاری برای استفاده بهره برداران معرفی می كند، افزود:در این روش، حسگر روی گیاه قرار می گیرد و به جای خاك از خود گیاه اطلاعات دریافت می كند و اتوماسیون آبیاری از این طریق انجام می شود.

وی خاطرنشان كرد: مركز تحقیقات كشاورزی در راستای تقویت مكانیزاسیون كشاورزی، سال گذشته از ماشین نشاكار پیاز بهره برداری كرد.

خان احمدی با بیان اینكه مكانیزه كردن كشت پیاز، كشت این محصول را اقتصادی تر می كند، اضافه كرد: كشت پیاز، در گذشته در تراكم بالا به صورت كاشت بذر انجام می شد كه آن روش احتیاج به ریختن شن روی زمین برای جلوگیری از سله بستن(سخت شدن زمین پس از آبیاری كه به قسمت های خرد و بزرگ شكاف برمی دارد) داشت.

به گفته وی، در روش كاشت بذر همچنین باید سه الی چهار بار آب اضافی به پیاز داده می شد تا بذر گیاه جوانه بزند و از خاك بروید.

خان احمدی با اشاره به اینكه در روش نشاكاری، این مشكلات وجود ندارد، گفت: نشاكاری بدلیل انجام شدن كار به روش دستی، نیازمند تعداد كارگر زیاد و حدود یكصد كارگر روز در هر هكتار است كه این كار هزینه تولید را افزایش می دهد.

وی تاكید كرد: مركز تحقیقات كشاورزی برای حل این مساله نیز دستگاه مكانیزه كشت پیاز را طراحی و تولید كرد و تنها به 30 كارگر روز در هر هكتار نیاز دارد.

به گفته وی، همچنین این مركز در سالجاری در حال ساخت دستگاهی برای برداشت پیاز به صورت مكانیزه است كه در مراحل تكمیلی به سر می برد.

مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با داشتن10 بخش تحقیقاتی، یكی از مهمترین مراكز تحقیقات كشاورزی كشور محسوب می شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.