فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

خبرگزاری تسنیم: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: تاکنون تعداد ۹ باغ از شش استان کشور به ثبت جهانی سازمان یونسکو رسیده است که یکی از این باغ‌ها، باغ اکبریه شهرستان بیرجند است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد حسن طالبیان پیش از ظهر امروز در نخستین کارگاه آموزشی تخصصی باغ‌های تاریخی ایران در بیرجند اظهار کرد: خوشحال هستم از اینکه نخستین کارگاه هم‌اندیشی باغ‌های ایرانی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون توانستیم با کمک سازمان میراث فرهنگی‌ در استان‌ها تعداد 9 باغ از شش استان کشور را در سازمان یونسکو ثبت کنیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان که به استان‌ها ابلاغ نیز شده این است که در این زمان که پرونده ثبت در یونسکو باز است بتوانند حداقل سالی دو باغ را به ثبت برسانند.

طالبیان افزود: برای ثبت در یونسکو معیارهای زیادی ملاک است از جمله اینکه باغ باید شاهکار نبوغ بشری را بیان کرده و وجه متمایزی با دیگر باغ ها در آن استان داشته باشد.

امروزه باغ‌ها تبدیل به پارک شده است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متاسفانه باغ‌ها تبدیل به پارک شده است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که سبب می‌شود باغ‌ها نتوانند در یونسکو ثبت شوند این است که روز به روز باغ‌ها تبدیل به پارک می‌شوند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای باغ‌ها انجام شود مدیریت باغ است که در این راستا مدیریت درست و با برنامه‌ریزی نقش زیادی در حفظ باغ دارد.

طالبیان افزود: امید است مسئولان استانی و میراث فرهنگی بتوانند از فرصت‌های در پیش رو به خوبی استفاده کرده وهر سال دو باغ ایرانی را در یونسکو ثبت کنند.

باغ‌های ایرانی نشانه تعالی و کیفیت بالای فرهنگ ایرانی است

وی با اشاره به باغ‌های ایرانی اظهار کرد: باغ‌های ایرانی نشانه تعالی و کیفیت بالای فرهنگ ایرانی است و شاهکارهای متنوع بشر در طبیعت باغ‌های زیبا را به وجود آورده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: ایرانیان از زمان‌های دور باغ‌هایی را به وجود آوردند که در این باغ‌ها شاهد بروز میراث فرهنگی ملموسی هستیم.

طالبیان افزود: باغ‌های ایرانیان حدود 2 هزار و600 سال قدمت دارد و تا قبل از اینکه باغ‌های ایرانی در سازمان یونیسکو ثبت شود، در مجامع بین‌المللی از باغ‌های ایرانی با عنوان باغ عربی یاد می‌شد.

وی اظهار کرد: بعد از ثبت باغ‌های ایرانی در یونسکو، این باغ‌ها در قله‌های فرهنگ جهانی قرار گرفت.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تفاوت باغ‌های ایرانی با باغ‌های دیگر کشورهای جهان را در بی‌بدیل بودن، برنامه‌ریزی مناسب و تخصصی بودن آنها اعلام کرد.

طالبیان از پر جاذبه‌ترین عوامل میراث فرهنگی در ایران را وجود باغ‌های طبیعی که توسط انسان‌ها ساخته شده‌اند، دانست
.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.