فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

اين روزها محبوبيت قارچ کامبوجا در ميان دوستداران و طرفداران تغذيه سالم رو به افزايش است اما دليل افزايش محبوبيت اين نوشيدني شفابخش چيست؟
به گزارش خبرگزاري آريا، چاي تخميري کامبوجا طي ساليان اخير شهرت و محبوبيت بسياري در ميان طرفداران تغذيه سالم پيدا کرده است.
قدمت نوشيدن اين چاي در چين به قرن سوم پيش از ميلاد مسيح بازمي‌گردد که پس از آن اين نوشيدني راه خود را به سوي روسيه، هند و ژاپن باز کرد و به يکي از نوشيدني‌هاي اصلي جنگجويان سامورايي تبديل شد. اما نوشيدني کامبوجا يا به قول طرفدارانش «بوچ» (بوج) از ترکيب چاي سبز، سياه يا سفيد با آب، شکر و قارچ کامبوجا تهيه مي‌شود. پس از ترکيب اين مواد طي يک فرآيند باکتريايي و تخميري که يک هفته طول مي‌کشد، چاي کامبوجا آماده مي‌شود.
«کامبوجا» که در برخي موارد به آن «چاي کامبوجا» هم مي‌گويند هميشه فهرستي طولاني از فوايد سلامتي را همراه دارد. اين چاي که يک نوشيدني «پروبيوتيک» است از سيستم ايمني و گوارشي بدن حفاظت مي‌کند. اين نوشيدني مفيد همچنين حاوي آنزيم، اسيدهاي آمينه، آنتي‌اکسيدان‌ها و پلي‌فنول‌ها است. با اين حال همچنان شواهد علمي اندکي درباره ادعاي سالم و مغذي بودن اين چاي وجود دارد. اما به تازگي متخصصان دانشگاه «لتوني» 75 مطالعه را که ثابت مي‌کند چاي کامبوجا براي بدن مفيد است، جمع‌آوري و 18 دليل براي مفيد بودن نوشيدن اين چاي تخميري اعلام کرده‌اند.
 پس به خاطر اين 18 دليل سلامتي توصيه مي‌شود از اين نوشيدني مفيد غافل نشويد:
سم‌زدايي
چاي کامبوجا حاوي ميزان قابل توجهي اسيد گلوکرونيک (GA) است. اين اسيد که به عنوان يک سم‌زدا شناخته مي‌شود در بدن انسان با سمومي نظير داروها و آلودگي‌هاي محيطي آميخته شده و سپس آنها را به ترکيبات حل‌شدني تبديل مي‌کند که بدن قادر به دفع آنهاست. نوشيدن اين چاي همچنين به بافت‌هاي بدن در مقابله با جذب سموم صنعتي کمک مي‌کند.
خواص آنتي‌اکسيداني
کامبوجا سرشار از آنتي‌اکسيدان‌هايي نظير ويتامين‌هاي E و C،‌ بتاکاروتن و ساير کاروتنوئيدهاست. اين چاي مانند چاي سياه محتوي پلي‌فنول‌ها و ساير ترکيبات داراي قدرت آنتي‌اکسيدان‌ها است. اما از آنجا که چاي «کامبوجا» تخمير شده به مراتب از چاي سياه معمولي بسيار مفيدتر است. متخصصان دريافته‌اند که ميزان فعاليت آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در کامبوجا صد برابر بيشتر از ويتامين C و 25 برابر بيشتر از ويتامين E است. بنابراين نوشيدن آن به درمان بيماري‌هاي مزمن ناشي از استرس اکسيداتيو کمک مي‌کند.
انرژي‌زا
کامبوجا آهن موجود در چاي سياه را آزاد مي‌کند که اين مسئله به افزايش هموگلوبين خون کمک کرده و انتقال اکسيژن به بافت‌ها را افزايش مي‌دهد. اين نوشيدني ميزان جذب آهن بدن را از ساير سبزيجات آهني افزايش مي‌دهد.
افزايش قدرت ايمني
استرس اکسيداتيو، سيستم ايمني بدن را سرکوب مي‌کند اما در‌عوض حجم بالاي ويتامين C موجود در کامبوجا سيستم ايمني را تقويت مي‌کند. قدرت بالاي آنتي‌اکسيداني کامبوجا همچنين از آسيب‌هاي سلولي، بيماري‌هاي التهابي، از کار افتادن سيستم ايمني و تشکيل تومورهاي سرطاني جلوگيري مي‌کند.
بهبود بيماري‌هاي گوارشي
داروهاي غيراستروئيدي ضدالتهابي (NSAIDs) براي دل و روده سمي هستند. اين داروها منجر به زخم معده مي‌شوند. به عنوان مثال «ايندومتاسين» که يک داروي معروف NSAIDs محسوب مي‌شود گردش خون را مختل کرده و به بافت‌هاي مخاطي معده آسيب مي‌رساند. تحقيقات نشان مي‌دهد قارچ کامبوجا به شکل موثري زخم‌هاي دستگاه گوارش را درمان مي‌کند.
متخصصان مي‌گويند اين چاي از ترکيبات مخاطي معده نيز محافظت مي‌کند. فعاليت‌هاي آنتي‌اکسيداني اين چاي همچنين از پوشش داخلي معده محافظت مي‌کند. کامبوجا ترشح اسيد معده را که به اعضاي مخاطي آسيب مي‌رساند، کاهش مي‌دهد. در واقع تاثير درماني اين چاي معادل با داروي «امپرازول» تشخيص داده شده است.
جلوگيري از چاقي
کامبوجا به تنظيم متابوليسم کمک مي‌کند. آزمايش اين نوشيدني روي حيوانات نشان مي‌دهد که اين چاي با افزايش محدوديت کالري منجر به کاهش وزن مي‌شود.
درمان ديابت
تحقيق در‌اين‌باره به سال 1929 ميلادي بازمي‌گردد که نتايج مطالعات نشان داد کامبوجا سبب کاهش سطح قندخون مي‌شود اما مطالعات اخير نشان داد که اين قارچ قندخون موش‌هاي آزمايشگاهي مبتلا به ديابت را به شدت کاهش مي‌دهد. مطالعه ديگري کامبوجا را به عنوان نامزد جديد درمان ديابت معرفي مي‌کند.
سم زدايي از کليه‌ها
کامبوجا آسيب‌هايي را که بر اثر آلودگي‌هاي محيطي به کليه‌ها وارد شده رفع مي‌کند و مي‌تواند براي افرادي که از نارسايي کليوي رنج مي‌برند مفيد باشد. اين چاي همچنين براي جلوگيري از انباشت توده کلسيم در کليه‌ها مفيد بوده و از تشکيل سنگ کليه جلوگيري مي‌کند.
بهبود عملکرد عروق
استرس اکسيداتيو مي‌تواند به ديواره داخلي رگ‌ها نيز آسيب برساند. اين آسيب‌ها مقدمه بروز تصلب شرائين هستند و براي سلامت قلب تهديدي جدي به حساب مي‌آيند. آنتي اکسيدان‌هاي موجود در چاي کامبوجا به احياء و بازسازي ديواره سلولي رگ‌هاي خوني کمک مي‌کند.
جلوگيري از تصلب شرائين
در يک آزمايش کلينيکي از 52 بيمار مبتلا به تصلب شرائين که کلسترول بالايي نيز داشتند، کامبوجا کلسترول خون آنها را پايين آورد. در مطالعه‌اي که روي اردک‌ها انجام شد، کامبوجا به ميزان قابل توجهي ضمن کاهش LDL (کلسترول بد)، همزمان طي گذشت تنها 10 روز ميزان HDL (کلسترول خوب) آن‌ها را افزايش داد. مطالعه‌ ديگر روي تاثير کامبوجا در ساير حيوانات نشان داد کامبوجا حدود 45 تا 52 درصد حجم کلي کلسترول را کاهش مي‌دهد. اين نوشيدني همچنين در عين افزايش HDL، ميزان تري گليسيريد و LDL را کاهش مي‌دهد.
تنظيم فشارخون
از نوشيدني کامبوجا براي جلوگيري از سردرد و سرگيجه‌هاي ناشي از فشارخون استفاده مي‌شود. مصرف اين قارچ براي درمان فشارخون بالا توصيه شده است.
درمان کم‌خوني
اسيدهاي ارگانيک موجود در کامبوجا ترکيبات آهني سه ظرفيتي موجود در منابع گياهي را به يون‌هاي دو ظرفيتي آهن تبديل مي‌کند.
اين مسئله آهن‌هايي با منشا گياهي را بيشتر در دسترس بدن قرار مي‌دهد. همچنين ويتامين C موجود در کامبوجا جذب آهن را افزايش مي‌دهد. متخصصان، نوشيدن کامبوجا را به ويژه به افراد مسن و گياه‌خواران توصيه مي‌کنند تا با افزايش جذب آهن از فقرآهن در آنها جلوگيري شود.
بهبود عملکرد کبد
بنابر مطالعات مختلف، نوشيدن اين چاي از اسيدي شدن کبد حيوانات ناشي از مصرف دوز بالاي استامينوفن جلوگيري مي‌کند.
متخصصان معتقدند اين چاي در انسان نيز مي‌تواند اثرات درماني مشابهي داشته باشد.
بهبود سيستم عصبي
کامبوجا محتوي اسيدهاي آمينه مختلف، آلکالوئيدهاي متيل زانتين (کافئين، تئوفيلين و تئوبرومين)، اسيد اسکوربيک (ويتامين C) و ويتامين‌هاي گروه B (شامل اسيد فوليک B9) است که اين ترکيبات براي متابوليسم طبيعي سيستم عصبي حياتي هستند. اين ترکيبات در سردردها و اضطراب به کمک سيستم عصبي آمده و از بروز حملات صرع جلوگيري مي‌کنند.
درمان آسم
مصرف روزانه کامبوجا براي مبتلايان به آسم مفيد است. اين نوشيدني سرشار از تئوفيلين است که يک ماده گشادکننده نايژه‌هاست. دوز درماني تئوفيلين روزانه 0.18 تا يک گرم است. تنها يک فنجان کامبوجا محتوي 1.44 ميلي گرم از اين ماده است.
درمان مشکلات مفصلي
اسيد گلوکزونيک موجود در کامبوجا در بدن قابليت تبديل به گلوکزامين، کندروتئين سولفات و ساير پلي ساخاريدها و گلوکوپروتئين‌هاي مرتبط با مفاصل، کلاژن و مايع نرم کننده حرکت مفاصل مي‌شود. اين نوشيدني همچنين سبب بهبود التهاب مفاصل و علائم روماتيسم و نقرس مي‌شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.