فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

خبرگزاري آريا- جينکوبيلوبا، گياهي با اثرات درماني متعدد مي‌باشد که بالاخص در زمينه تقويت سيستم عصبي اثرات موثري را نشان داده است؛ اما اخيراً تحقيقاتي درباره بي‌خطر بودن آن صورت گرفته است؛ که توصيه مي‌شود که با احتياط بيشتري نسبت به مصرف اين گياه اقدام شود.

 اين روزها اسم دو گياه دارويي با نام‌هاي جينسنگ و جينکوبيلوبا در داروخانه‌ها، عطاري‌ها و ... شنيده مي‌شود که ما را ترغيب مي‌کند تا درباره خاصيت، ويژگي‌ها، کاربردها و عوارض احتمالي اين گياهان اطلاعاتي را کسب نماييم. در اين مقاله سعي داريم شما را با گياه جينکوبيلوبا آشنا کنيم.
  
جينکوبيلوبا؛ گياهي کهن‌سال از سرزمين چين
درخت اين گياه با عنوان فسيل زنده معروف است. جينکوبيلوبا تنها گياهي است که قدمت آن به 150 ميليون سال قبل بازمي‌گردد.

اکثر درخت‌هاي اين گياه بيشتر از 2500 سال عمر دارند و در حقيقت اين گياه قديمي‌ترين گونه گياهي به جاي مانده در جهان مي‌باشد و خصوصيت‌هاي منحصر به فردي دارد. قطر آن حدود يک متر و ارتفاعش تا 200 متر مي‌رسد. بر گ هاي آن بسيار ظريف و زيبا و به شکل بادبزن هستند. ميوه جينکوبيلوبا داراي قسمت گوشتي آبدار با بوي بد بوده و دانه‌اي در وسط آن است. اين دانه شبيه دانه بادام مي‌باشد. اين درخت بومي کشور چين بوده و در ژاپن نيز گسترش دارد. کشت جينکوبيلوبا در سال‌هاي اخير در مناطق مختلفي از جمله ايران نيز معمول گشته است.

 جينکوبيلوبا، گياهي سرشار از آنتي‌اکسيدان‌ها:
گياه جينکوبيلوبا سرشار از فلاوونوئيدها و ترپنوئيدها مي‌باشد که از جمله آنتي اکسيدان هاي محافظت‌کننده در برابر آسيب راديکال‌هاي آزاد مي‌باشند. قسمت مورد استفاده جينکوبيلوبا برگ هاي آن مي‌باشد که ترکيباتش به شدت تحت تأثير فصل برداشت آن است که بيش‌ترين مقدار آن در فصل پاييز است. در اين گياه 4 درصد پروتئين، 38 درصد کربوهيدرات، الکل‌ها، کتون‌هاي آلکالوئيد، اسيدآمينه، گلوکزيدهاي سيانوژنيک و فنل‌ها به وفور ديده مي‌شوند و همين مواد موثر مسئول اثرات درماني اين گياه مي‌باشند. در حقيقت اين مواد آنتي‌اکسيداني در خنثي کردن راديکال‌هاي آزاد ايجادشده در سلول‌هاي بدن بالاخص اسيدهاي چرب نورون‌هاي عصبي نقش مهمي دارند.

جينکوبيلوبا و اثرات ضد آلزايمر:
معمول‌ترين کاربرد اين گياه به منظور افزايش حافظه و پيشگيري از فراموشي مي‌باشد. هم چنين اين گياه اثرات مفيدي در درمان آلزايمر نشان داده است. تحقيقات اخير اثرات موثر اين گياه بر پيش‌گيري از جنون، اضطراب، شيزوفرني و افسردگي را نشان مي‌دهند. جينکوبيلوبا باعث تحريک گردش خون مغزي مي‌شود و در نتيجه مشکلات ناشي از نارسايي گردش خون در مغز که مي‌تواند باعث دلهره، استرس، کمي حافظه، مشکلات شنوايي و کاهش تمرکز گردد را بهبود مي‌بخشد. بهبود تفکر، بهبود رفتارهاي اجتماعي، بهبود زوال عقل در آلزايمر و تسکين علائم اضطراب که در نتيجه جريان خون ناکارآمد به سمت مغز باشد؛ با مصرف اين گياه گزارش شده است.

 جينکوبيلوبا عليه آسم:
چيني‌ها از اين گياه به علت اثرات مفيد آن بر تحريک گردش خون عمومي به خصوص در افراد مبتلا به آسم استفاده مي‌کردند. آن‌ها از دانه اين گياه به خاطر اثرات گشاد کننده‌اش استفاده مي‌کردند.

اثرات درماني ديگر جينکوبيلوبا:
از اثرات درماني ديگر اين گياه، درمان شب ادراري، افزايش توان جنسي، آرام کردن دردهاي مثانه، درمان کرم‌هاي روده‌اي و درمان سوزاک مي‌باشد. همچنين اين گياه به علت اثراتي که بر انعقاد خون دارد، در افرادي که مشکلات انعقادي دارند يا رقيق‌کننده خون مصرف مي‌کنند يا پيش از برخي اعمال جراحي يا دندان‌پزشکي که خونريزي افزايش مي‌يابد؛ مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 موارد منع مصرف و عوارض احتمالي:
1. افرادي که داراي اختلالات گردش خون مي‌باشند، يا افرادي که ضد انعقاد مصرف مي‌کنند ممکن است اثرات جانبي آزاردهنده‌اي را بعد از مصرف اين گياه تجربه کنند.

2. اگر داروي ضد افسردگي مصرف مي‌کنيد از اين گياه اجتناب کنيد؛ زيرا اثر اين داروها را کاهش مي‌دهد.

3. عوارض عمومي چون تهوع، اسهال، سرگيجه، سردرد، دل درد، خارش و استفراغ که بعد از مصرف بسياري از گياهان دارويي مشاهده مي‌شود، بعد از مصرف اين گياه نيز گزارش شده‌اند.

 به منظور اثربخشي، از جينکوبيلوبا براي چه مدت بايد استفاده کرد؟

آزمايش‌هاي کلينيکي نشان داده است به منظور اثر بخشي، مصرف اين گياه را بايد تا 80 هفته ادامه داد. البته در مواردي پس از دو تا سه هفته تأثير آن در افراد ظاهر مي‌شود. برگ‌هاي خشک‌شده گياه مي‌توانند براي تهيه چاي استفاده شوند و نيز از عصاره برگ جينکوبيلوبا فرآورده‌هاي صنعتي مختلفي از جمله قرص، کپسول و قطره تهيه شده که توصيه مي‌شود به جاي استفاده از برگ گياه و دم کرده يا جوشانده آن، از اين‌گونه محصولات استاندارد استفاده شود.

جينکوبيلوبا، بي‌خطر نيست:
در تحقيقي که اخيراً منتشر شده است اعلام گرديده که پرفروش‌ترين مکمل گياهي آمريکا، گياه جينکوبيلوبا مي‌باشد و اين گياه در مقادير بالا و با مصرف طولاني، باعث ابتلا به سرطان تيروئيد، کبد و نيز ايجاد تومور بيني در حيوانات گرديده است. اين تحقيقات بسيار تعجب‌آور هستند، زيرا استفاده از اين گياه قدمتي به اندازه تاريخ بشر دارد. اداره غذا و دارو آمريکا اين گياه را از ليست مواد مغذي خود حذف نموده است. بسياري از شرکت‌هاي توليدکننده مواد غذايي نيز اين گياه را از ليست مواد اوليه خود حذف نموده‌اند. به نظر مي‌رسد بهتر است تا مشخص شدن نتيجه تحقيقات ديگر منتظر ماند تا خطرناک بودن اين گياه براي انسان تأييد يا رد شود.

توجه:  اين گياه به علت پيوندهاي بلند آلکيل فنلي داراي خاصيت زياد آلرژي‌زايي است. در نتيجه افرادي که سابقه حساسيت به ساير مواد گياهي را دارند ممکن است به جينکوبيلوبا نيز حساس باشند. در نتيجه توصيه مي‌شود چنين افرادي از مصرف آن خودداري نمايند.

منبع:tebyan.net
گياه جينکوبيلوبا و اثرات ضد آلزايمر
گياه جينکوبيلوبا و اثرات ضد آلزايمر

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.