فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

اراک- خبرگزاری مهر: قرار گرفتن استان مرکزی بین دو رشته کوه البرز و زاگرس، باعث شده این استان به دلیل اقلیم مساعد شاهد رویش 1350 گونه گياهي باشد که از این تعداد بيش از 227 گونه دارویی در عطاری‌های کشور و استان برای درمان های دارویی و سلامت به فروش می رسد. از این میان آویشن یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی است که در فصل بهار در مناطق کوهستانی بیشتر شهرستان های این استان رشد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، از قدیم الایام گیاهان به عنوان یکی از منابع تامین‌کننده نیازهای دارویی مردم جهان و به ویژه ایرانیان مطرح بوده اند و مردم از طریق استفاده از گیاهان دارویی بسیاری از بیماری هایشان را درمان می‌کرده‌اند، طب الکبیرهای درمانی موجود نیز حاصل اعتقادات و نتایج حاصله از درمان مردم از طریق گیاهان دارویی است.

همستان از مناطق روستای کاروانسرای اراک یکی از مناطقی است  که در فصل بهار میزبان بسیاری از گونه‌های گیاهی نظیر آویشن، ریواس و کنگر است، این منطقه به دلیل کاشت یونجه یکی از مراتع تامین کننده نیازهای غذایی دام های ساکنان آن نیز بشمار می‌رود.

آویشن گیاهی درختچه‌ای کوتاه و پرشاخه و یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی از تیره نعنا با برگ های نازک و متقابل و دارای گل‌هایی سفید چتری و منفرد است که در فصل بهار در برخی از مناطق ایران از جمله استان مرکزی می‌روید.

نام علمی آویشن به احتمال زیاد از واژه‌های یونانی ریشه گرفته و به معنای جرئت یا از عبارتی که مفهوم آن پاگیزکی یا ضد عفونی کردن است، برگرفته شده است.

آویشن مفید در درمان عفونت

آویشن در بین مردم ما به عنوان گیاهی با خواص ضد عفونی کننده شناخته شده است،  محلول شستشوی دهان که حاوی آویشن باشد در درمان عفونت لثه موثر است و به همین دلیل برای تهیه برخی از دهانشویه ها و خمیردندان‌ها نیز این گیاه کوهستانی به کار می رود.

آویشن در درمان بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت و آسم تاثیرات مفیدی دارد و برای معالجه سرفه و گلودرد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آویشن به عنوان یکی از داروهای سنتی برای التیام دردهای معده و روده نیز در بین مردم شناخته شده است. جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال نیز موثر است.

شهرستان تفرش رکورددار رویش آویشن در استان مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در استان مرکزی به دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی گیاه آویشن به صورت طبیعی و در فصل بهار در بیشتر شهرستان های این استان و در مناطق کوهستانی به رشد می کند.

یوسفی با اشاره به اینکه شهرستان تفرش بیشترین رویش آویشن را در سطح استان مرکزی دارا است، ابراز کرد: شهرستان های اراک، شازند، خمین، دلیجان، کمیجان و زرندیه نیز به دلیل وجود اقلیم مساعد شاهد رویش گیاه آویشن به صورت طبیعی هستند.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی کشت گیاه آویشن به صورت دستی وجود ندارد، اظهار داشت: این گیاه به صورت کاملا طبیعی و خودرو در مناطق کوهستانی استان مرکزی به دلیل شرایط مناسب اقلیمی به وجود می آید.

محقق و پژوهشگر طب سنتی نیز با بیان اینکه جوشانده آویشن به همراه کمی آبلیمو یا عسل داروی مفیدی در درمان سرماخوردگی‌ها است به مهر گفت: در مطالعات  این گیاه اثر ضد سرفه و خلط آور و ضد اسپاسم بودن آن مشخص شده است.

آویشن؛ دارای ویتامین های آ- ب - ای و هورمون گیاهی

داود محمدخانی اضافه کرد: این گیاه علفی؛ ضد عفونی کننده، هاضم غذا، ضد سرفه، ضدبو، ضد تشنج است و جوشانده آن در درمان پیچش روده و اسهال موثر است.

وی با اشاره به اینکه آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است گفت: این خوراکی دارای طبع گرم و خشک بوده و دارای ویتامین های آ- ب - ای و هورمون گیاهی است.

یکی از کشاورزان اراکی نیز با بیان اینکه در فصل بهار تعداد زیادی از مردم از نواحی مختلف و اغلب ساکن شهر اراک برای چیدن گیاه آویشن به این منطقه می آیند به مهر گفت: مردم از چیدن آویشن استقبال می کنند.

خانم بنائی نیز با بیان اینکه در غذاهای خود  از آویشن خشک و پودر شده آن استفاده می کنیم به مهر گفت: جوشانده آویشن یکی از بهترین چایی هایی است که در فصل بهار و در این منطقه مصرف می شود.

خانم آبائی یکی از ساکنان شهر اراک هم به خبرنگار مهر در خصوص مصرف آویشن گفت: در هنگام فصل بهار به همراه خانواده برای چیدن آویشن و برخی دیگر از سبزی های بهاری به کوه های اطراف شهر اراک می رویم.

آویشن گیاهی معطر و خوشبو است که پزشکان معتقدند مانند سایر گیاهان دارویی نباید در استفاده درمانی از آن زیاده روی کرد. استان مرکزی خاستگاه آویشن شده است تا انجا که این صنعت چندسالی است که در شهرستان ساروق شهر اراک رونق گرفته است.

کارخانه اسانس‌گیری و عرق‌گیری در شهرستان ساروق اراک  چند سالی است که فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده است و بسیاری از گیاهان دارویی از جمله آویشن، نعنا فلفلی، اسطوخدوس، رزماری و گل محمدی نیز در این واحد اسانس‌گیری و عرق‌گیری می‌شوند و به استان‌های دیگر صادر یا به مصرف داخل می‌رسند.

سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان مرکزی حدود 68 هکتار است. که در این سطح بالغ بر یک هزار و 200 تن انواع گیاهان تولید می شود. تولیدی که با توجه بیشتر مسئولان در گیاهان دارویی می توان شاهد اشتغال زایی در این منطقه بواسطه گیاهان دارویی و سلامت باشیم.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.