فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

اصفهان- خبرگزاری مهر: برای نخستین بار در دنیا پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با عصاره گل سرخ موفق به درمان کامل بیماران آلزایمر شدند و از این هفته در تمام مراکز وابسته به این دانشگاه برای تمام بیماران پیشرفته آلزایمر این عصاره تجویز می‌‌‌‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق پیش بینی های صورت گرفته معضل و مشکل آینده ایران تحلیل حافظه است به طوری که سن بیماری آلزایمر که در سال های گذشته بر افراد با سنین بین 85 تا 90 سال بروز می‌کرد امروزه به سن بالای 50 رسیده است.

جامعه پزشکی کاهش سن آلزایمر را زنگ خطری برای جامعه می‌داند و از سال‌ها  پیش هشدار مسن شدن ایران به گوش رسید.

البته این نگرانی جامعه پزشکی از کاهش سن آلزایمر در حالی است که پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توانستند با مطالعه برروی اثر درمانی عصاره گل سرخ محمدی به درمان کامل این دسته از بیماران اقدام کنند.

در این خصوص با ابراهیم اسفندیاری، مدیر گروه علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست این تیم پژوهشی به گفتگو نشستیم که به شرح ذیل آمده است.
 
 در حال حاضر این پژوهش در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در حال حاضر مطالعات اولیه، حیوانی و انسانی آن به اتمام رسیده و از این هفته بر اساس مجوزی ازسوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستورالعمل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تمام بیمارستان‌های وابسته به این دانشگاه از عصاره گل سرخ برای درمان بیماران آلزایمر استفاده می‌کنند.
 
مطالعات حیوانی این پژوهش بر روی چه حیوانی انجام گرفت؟

بررسی اثر درمانی عصاره گل سرخ بر بیماران آلزایمر از چند سال پیش با انجام موفقیت آمیز مطالعات حیوانی بر روی موش صحرایی انجام و پس از شش هفته به طور کامل درمان شد و پس از آن در مرحله مطالعات انسانی به صورت موردی روی افرادی که هنوز به مرحله آلزایمر نرسیدند و در مرحله فراموشی قرار دارند، استفاده و درمان کامل شدند.
 
چه تفکیکی بین این دو دسته از افراد است؟

بیماران آلزایمری تنها به افرادی که مسئله ای را فراموش می‌کنند اطلاق نمی‌شود بلکه افرادی که به نوعی روال عادی زندگی خود را از دست داده و از شدت بیماری در منزل به سر می‌برند گفته می‌شود که برای درمان این بیماران از عصاره گل سرخ استفاده می‌شود.
 
ایده استفاده از عصاره گل سرخ برای درمان بیماران آلزایمری از کجا گرفته شد و  آیا مشابه آن در سطح دنیا انجام گرفته یا خیر؟

ایده این پژوهش یک ایده نو و جدیدی است که برگرفته از شخصی یا پژوهشی در سطح دنیا نیست.
 
آیا استفاده از عصاره گل سرخ برای درمان بیماران آلزایمر به صورت پایلوت در اصفهان اجرایی می‌شود؟

بر اساس مذاکرات و نتایج تحقیقاتی که از بررسی اثر درمانی عصاره گل سرخ بربیماران الزایمر انجام گرفت به وزارت بهداشت اعطا شد که بر پایه آن مقرر شد در ابتدا نتایج درمانی این عصاره بر روی بیماران در اصفهان مشخص شود و طبق نتایج گرفته شده از آن به شکل وسیعی مجوز تولید کپسول گل سرخ در سطح کشور داده و در تمام داروخانه ها و مراکز درمانی توزیع می‌شود.
 
درمان بیماران آلزایمر با عصاره گل سرخ در چه محدوده زمانی انجام می‌گیرد؟

این نوع درمان در یک محدوده زمانی 7 ماه در تمام مراکز درمانی روانپزشکی و توسط متخصصان روانپزشکی قابل انجام است.
 
آیا عصاره گل سرخ سبب درمان کامل بیماری آلزایمر می شود یا بهبود حال این بیماران را در پی دارد؟

اثر عصاره گل سرخ به شکل پراکنده روی مدل انسانی انجام گرفت و برخی از افرادی که به مراکز درمانی مراجعه و از شدت فراموشی اظهار کلافه‌‌گی می‌کردند ،این عصاره را به شکل کپسول برای آنها تجویز و پس از 3 هفته مصرف از درمان احساس رضایت می‌کردند. این اقدام به شکل محدودی انجام گرفت.
 
اگر بخواهیم از بعد تفکیک جنسیتی بیماری آلزایمر را مورد بررسی قرار دهیم آمار این بیماری درکدامیک از جنس‌ها بیشتر است؟

تحقیقاتی در این حوزه انجام گرفت که بروز آلزایمر ارتباط مستقیمی با کاهش هورمون‌های جنسی دارد و لذا با این اطلاعات بدست آمده حدس زده شد که زنان به دلیل سیستم بدنی و اینکه پس از دوره یائسگی هورمون های جنسی آنها به شدت کاهش می‌یابد بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند و حتی آمارهای موجود در جوامع مختلف نیز این مسئله را نشان داده است.
 
آیا در این پژوهش سنجیده شده که عصاره گل سرخ با سیستم بدنی جنس زن یا مرد همخوانی بیشتر یا جواب بهتری می‌دهد؟  

در فاز اول این پژوهش تنها اثر گذاری عصاره گل سرخ  بر درمان آلزایمر سنجیده شده است و در فاز دوم این مسئله را مورد پژوهش و تحقیق قرار می‌دهیم که پاسخ بدنی کدامیک از دو جنس زن و مرد مبتلا به آلزایمر به عصاره گل سرخ بهتر پاسخ می‌دهد.
 
همانطور که می دانید بیماران مبتلا به آلزایمر قسمتی‌های از مغز آنها که مربوط به حافظه و یادسپاری مطالب است آسیب می‌بیند یا به نوعی سلول‌های مغزی آن قسمت از بین رفته که فرد مبتلا به این بیماری می‌شود آیا عصاره گل سرخ سبب ساخت این نوع سلول ها می‌شود؟

عکس های ام آر ای که از مغز مبتلایان به این بیماری گرفته می شود نشان می دهد که مغز آنها کوچک شده زیرا در جریان ابتلا به این بیماری بافت مغزی متورم و سلول های مغزی که متولی حافظه هستند فعالیت خود را از دست می‌دهند.

و به تبع اتصالات سیناپسی خود را از دست می دهند و کم کم سلول های مغزی از بین می رود که عصاره گل سرخ ورم بافت مغزی را خوب و سیناپس های مغزی را فعال می کند و سلول های مغزی به حالت عادی خود بر می‌گردند.
 

به گزارش مهر، در حال حاضر نتایج این پژوهش در مجله علمی بین المللی به چاپ رسیده است و منظور از عصاره گل سرخ ،عصاره گل محمدی است که این عصاره از گل های محمدی کاشان گرفته شده است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.