فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

پژوهشگران حشره شناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی که با هدف جایگزینی حشره کش های گیاهی بجای آفت کش های مصنوعی انجام دادند به فرمولاسیون نانو کپسول اسانس گیاه زنیان با خواص حشره کشی دست یافتند.


به گزارش گروه علمي «خبرگزاري دانشجو»، پژوهشگران حشره شناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی که با هدف جایگزینی حشره کش های گیاهی بجای آفت کش های مصنوعی انجام دادند به فرمولاسیون نانو کپسول اسانس گیاه زنیان با خواص حشره کشی دست یافتند كه نتایج بدست آمده نشان داد فرمولاسیون نانوکپسول، قدرت رهاسازی تدریجی اسانس و افزایش دوام آن را دارد.
 
بنابراين گزارش، فرمولاسیون تهیه شده، قابلیت رقیق شدن در آب را دارا بوده و از طریق اسپری کردن می توان به اثر حشره کشی قابل قبول دست یافت و همچنین فرمولاسیون نانوکپسول علاوه بر خاصیت دورکنندگی عوارض سمیت پس از تغذیه در شب پره پشت الماسی را در پی دارد.

مهدی جمال، مجری این طرح پژوهشی گفت: در این پژوهش، سمیت تنفسی، خاصیت دورکنندگی، سمیت تماسی و شاخص های تغذیه ای اسانس گیاه زنیان قبل و بعد از نانوکپسوله شدن روی شب پره پشت الماسی مورد بررسی قرار گرفت.
 
وی افزود: نتایج حاصل نشان داد که سمیت تنفسی اسانس کپسوله نشده گیاه زنیان در مقایسه با اسانس نانوکپسوله شده در مدت زمان 24 ساعت روی تخم و حشره کامل 71/1 و 58/2 برابر بیشتر است اما اثرات دورکنندگی نانوکپسول اسانس گیاه زنیان پس از 24 ساعت بطور معنی داری بیشتر از اسانس خالص بود.
 
اين پژوهشگر بيان داشت: علاوه بر این، سمیت تماسی فرمولاسیون نانوکپسول در روش SPLB (اسپری روی سطح ظرف، برگ و بدن حشره) بالاتر از روش غوطه ور کردن حشره در محلول سمی بود و اين درحالي است که روش غوطه ور کردن حشره در محلول سمی اسانس کپسوله نشده بطور معنی داری موثرتر از روش اسپری کردن بوده است.
 
جمال اضافه كرد: همچنین فرمولاسیون نانوکپسول اسانس در غلظت مختلف اثرات معنی داری روی کارایی تبدیل غذای خورده شده، شاخص تقریبی هضم شوندگی و کارایی تبدیل غذایی هضم شده داشت در حالیکه روی شاخص بازدارندگی تغذیه ای اثر معنی داری نشان نداد.
 
وي گفت: نتایج بدست آمده نشان داد که فرمولاسیون نانوکپسول، قدرت رهاسازی تدریجی اسانس و افزایش دوام آن را در پی دارد و در ضمن فرمولاسیون تهیه شده، قابلیت رقیق شدن در آب را دارا بوده و از طریق اسپری کردن می توان به اثر حشره کشی قابل قبول دست یافت.
 
اين پژوهشگر تاكيد كرد: همچنین فرمولاسیون نانوکپسول علاوه بر خاصیت دورکنندگی عوارض سمیت پس از تغذیه در شب پره پشت الماسی را در پی دارد.

گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر سعید محرمی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تربيت مدرس انجام شد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.