فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳۱         
  

بجنورد - ایرنا - کارشناس مسوول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: از 350 گونه گیاهی شناسایی شده در این استان 175گونه دارای جنبه دارویی و صنعتی است.



ˈحسن نصرتیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی به دلیل برخورداری از تنوع آب و هوایی و مناطق دشتی، کویری، کوهستانی و دره ای، استعداد زیادی برای رویش انواع گیاهان مرتعی، دارویی، صنعتی و معطر دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با اختصاص اعتبارات مورد نیاز بتوان برای شناسایی این گونه ها و در مواردی توسعه تولید این گونه ها و اقتصادی کردن آن گام های موثری برداشت.

وی افزود: عرصه های منابع طبیعی این استان رویشگاه گیاهان متنوع فرعی جنگلی، مرتعی، دارویی و صنعتی است که امید است با همکاری و مساعدت مسوولان اقدامات موثری در این زمینه انجام شود.

این مسوول برخی از گونه های گیاهی خوراکی و دارویی این استان را شامل ˈکنگر، زرشک، زالزالک، پسته و فندق وحشی، قارچ، درمنه، زیره سیاه، پونه، کتیرا، باریجه، چای کوهی، آنخ، کاکوتی، شیرین بیان، سیب جنگلی، بادام وحشی، مرزه کوهی، گل نیلوفر و نسترنˈ ذکر کرد.

وی افزود: با وجود اینکه گیاهان دارویی و صنعتی زیادی در این استان وجود دارد اما تنها برای سه گونه گیاهی ˈباریجه، کتیرا و زرشکˈ به مساحت 80 هزار هکتار طرح تهیه شده است.

وی گفت: در مجموع سالانه 50 تا 65 تن باریجه، کتیرا و زرشک در این استان تولید و برای فرآوری به سایر استان ها حمل می شود.

وی افزود: متاسفانه از بیشتر گونه های دارویی و صنعتی این استان به صورت غیراصولی و سنتی بهره برداری می شود که این امر نیز به منابع این استان خسارت وارد می کند.

نصرتی اظهار کرد: باید با اختصاص اعتبار مورد نیاز گیاهان دارویی و صنعتی این استان شناسایی و برای آن طرح تهیه و به بهره برداران و شرکت ها برای بهره برداری اصولی واگذار شود.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.