فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

محققان پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کشف گونه‌ای جدید از گُل میخک در استان خراسان‌شمالی شدند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، این گونه جدید از گیاه گُل میخک توسط محققان پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان مأموریتی در سال 1387 از کوه‌های جنوب غربی بجنورد واقع در استان خراسان‌ شمالی، مشاهده و جمع‌آوری شده است. مطالعات بر اساس روش‌های جدید مولکولی نشان می‌دهد که این گونه جدید، برای اولین‌ بار است که به دنیای علم گیاه‌شناسی معرفی می‌شود.

متخصصان، این گونه جدید را به نام علمی «Dianthus pseudocrinitus» نام‌گذاری کرده‌اند. مقاله علمی مربوط به کشف و معرفی این گیاه در جلد 156 شماره 2 مجله Phytotaxa در ژانویه سال 2014 به‌ چاپ رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده این مقاله به نشانی اینترنتی www.mapress.com/phytotaxa مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش، گیاه تازه کشف شده، تنها جمعیت‌های محدودی در منطقه رویشی خود دارد و انحصاریِ استان خراسان‌شمالی است؛ بنابراین لازم است تحقیقات علمیِ تکمیلی و همه‌جانبه‌ای برای شناخت بیشتر چرخه زیست آن بمنظور تضمین حفظ و بقای گیاه به‌ عمل آورده شود. نمونه تیپ این گیاه به شماره 40665، در هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد واقع در پژوهشکده علوم گیاهی نگهداری می‌شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.