فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: امروزه کاربرد روغن ها و عصاره گیاهان در درمان بسیاری از ناراحتی ها به اثبات رسیده است. اکثر آنها را حتی می توان برای کودکان نیز به کار برد که البته تنها بوییدن و مالیدن روی پوست توصیه می شود.

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، عرق های گیاهی را می توان از زمان تولد برای نوزادان استفاده کرد. ازاولین روز تولد می توان بدن نوزاد را با کمی گلاب یا عصاره اسطوخودوس شستشو و با روغن گل رز معطر ماساژ داد. عرق های گیاهی برای دردهای معمولی مؤثر و بی خطر هستند. با این حال نمی توان آنها را به مدت طولانی نگه داشت و باید حتما در جای خنک قرار داد.
انواع روغن ها برای بیماری های مختلف
- آلرژی: عرق بابونه آبی و ریحان برای حساسیت های غذایی و عرق اسطوخودوس برای قرمز شدن پوست
- برونشیت و سرماخوردگی: عرق مرزنجوش، کاج جنگلی، آویشن شیرین و گلاب.
- اضطراب،‌ آشفتگی و مشکلات خواب: عصاره شکوفه پرتقال و مرزنجوش.
- سکسکه:‌ بخار عرق ریحان در دهان.
- درد دندان: بخار عرق بابونه و برگ بو در دهان و ماساژ گونه ها.
- ایمنی بدن: عرق شمعدانی و کندر را می توان در نوشیدنی ها به کار برد.
- التهاب ملتحمه چشم: عرق بابونه
- تهوع: عرق چوب دارچین یا مرزنجوش

چند نمونه از انواع روغن های گیاهی و تاثیرات آنها :
- بابونه : آرام بخش پوست و اعصاب
- اسانس لیمو: تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد تهوع
- ترخون: شل کننده عضلات و کمک کننده سیستم گوارش
- برگ بو: ضد عفونی کننده پوست
- اسطوخودوس: ضد سم، آرام بخش
- اسانس نارنگی: ضد اضطراب و حالات عصبی
- روغن درخت چای:‌ ضدویروس و ضد عفونت
سوختگی های خانگی،‌ نیش حشرات، زنبور و مار
روغن اسطوخودوس در درمان همه سوختگی های چه با آتش و یا از در اثر سرمای شدید و همچنین نیش همه حشرات مؤثر است. این روغن سوزش را از بین می برد و به خاطر تاثیر آنتی بیوتیکی مانع از پخش شدن آن می شود.
برای نوزادان 1 تا3 قطره از این روغن را در روغن هسته زردآلو رقیق کنید و در محل دردناک بمالید. در صورت نیاز 3 تا 4 مرتبه دیگر با فواصل 15 دقیقه ای این کار را تکرار کنید.
برای کودکان نیز 2 تا 4 قطره از روغن خالص را روی محل آسیب دیده بمالید و در صورت نیاز 3 تا 4 مرتبه دیگر با فواصل 15 دقیقه ای این کار را تکرار کنید.
جوش های عفونی
مهم ترین خواص روغن درخت چای و روغن برگ بو ، آنتی بیوتیکی و ضدقارچ بودن است. برای نوزادان 1 قطره از هر روغن را با دو قطره روغن هسته زردآلو رقیق کنید و در موضع بمالید. در مورد کودکان 1 قطره خالص از هر کدام کافی است.
زگیل
در درمان زگیل توصیه می شود90 قطره روغن درخت چای و 60 قطره روغن دارچین را استفاده کنید. دو بار در روز این محلول را به کمک پنبه روی موضع تا زمان از بین رفتن کامل بمالید. مراقب باشید روی قسمت های دیگر پوست نریزد زیرا دارچین اثر سایندگی خیلی شدیدی روی پوست سالم دارد.
روغن های مؤثر در بهبود مشکلات عصبی
در بطری 10 میلی لیتری شیشه ای مات این روغن ها را با هم مخلوط کنید:
روغن بابونه: 30 قطره
روغن خالص اسطوخودوس: 30 قطره
روغن نارنگی:‌ 30 قطره( مراقب باشید در معرض نور خورشید نباشد)
روغن هسته زردآلو: 10 میلی لیتر
برای نوزادان 3 تا 5 قطره از محلول را روی ستون مهره ها، قفسه سینه و قوس کف پا بمالید. همین دستوالعمل برای کودکان 7 تا 9 قطره است. در صورت نیاز 3 تا 4 بار این کار را تکرار کنید. می توانید اجازه دهید این محلول در هوا نیز پخش شود. در این صورت هر 2 ساعت به مدت 15 دقیقه این کار را قبل از رفتن به اتاق خواب انجام دهید. البته باید پنجره ها کاملا بسته باشد زیرا روغن نارنگی به نور حساس است و نباید در معرض نور قرار گیرد. مخلوط کردن این ترکیب با شیر دروان نیز می تواند برای تسکین مشکلات عصبی بسیار مفید باشد.
کولیک، سکسکه، یبوست و تهوع
در یک طرف شیشه ای این روغن ها را با هم مخلوط کنید:
روغن بابونه: 30 قطره
روغن ترخون: 60 قطره
روغن هسته زردآلو: 10 میلی لیتر
برای نوزادان 6 قطره از این ترکیب را روی قفسه سینه یا شکم بریزید که این مقدار برای کودکان 8 تا 10 قطره است. در صورت نیاز 3 تا 4 بار این کار را تکرار کنید. دقت داشته باشید که برای کودکان نباید روغن خالص ترخون را روی پوست ریخت.
تهوع و تقویت سیستم ایمنی
اسانس لیمو برای تقویت سیستم ایمنی بسیار عالی است که یک دوره 15 روزه آن همزمان یا پس از درمان دارویی آنتی بیوتیک توصیه می شود. اسانس لیمو همچنین خاصیت ضد تهوع نیز دارد. نباید این اسانس روی پوست بریزد زیرانسبت به نور حساس است.
از 18 ماهگی این اسانس را همراه با یک قاشق کوچک شربت ویتامین یک بار در صبح به کودک بدهید. از 30 ماهگی این مقدار به 2 قطره همراه با کمی شربت ویتامین یک بار در روز می رسد. پس از 5 سالگی، 2 قطره همراه با کمی عسل 2 تا 3 بار در روز توصیه می شود.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.