فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از برداشت 12 هزار تن گردو از باغات استان خبر داد.

زواره آزادپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به پایان کار برداشت گردو از باغات کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: بیش از شش هزار و 900 هکتار باغ گردو در مناطق سردسیر استان وجود دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در سال جاری بالغ بر 12 هزار تن گردو از باغات استان برداشت شد.

آزادپور با بیان اینکه گردوی برداشتی استان عمدتاً در مناطق سردسیری شهرستان‌های بویراحمد، چرام و دنا برداشت می‌شود، اذعان داشت: سرمازدگی درختان گردو در برخی مناطق استان باعث بروز خساراتی به برخی از باغداران شد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: عمده‌ترین رقم گردوی استان از طریق نهال بذری تکثیر می‌شود.

وی با اشاره به تلاش جهاد کشاورزی برای اصلاح ژنوتیپ گردوهای استان تصریح کرد: ژنوتیپ‌های برتر گردوی استان شناسایی شده و از طریق پیوندگیری از این ژنوتیپ‌های برتر و پیوندزنی بر روی ارقام کم‌محصول باغات استان در حال اصلاح آن‌ها هستیم‌.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: به همه کسانی که قصد دارند باغات گردوی خود را توسعه دهند، توصیه می‌شود از نهال‌های پیوندی و یا نهال‌های کشت بافت استفاده کنند تا بازدهی باغات خود را بالا ببرند.

آزادپور با بیان اینکه بخشی از گردوی تولیدی استان به استان‌های همجوار صادر می‌شود، ابراز داشت: راه‌اندازی صنایع پایین دستی و کارگاه‌های فرآوری گردو می‌تواند باعث رونق هرچه بیشتر باغات گردوی استان شود.

آزادپور استفاده از دستگاه شیکر یا تکان‌دهنده گردو را گامی مهم برای تسهیل کار برداشت گردوکاران عنوان کرد و افزود: برداشت گردو به صورت سنتی یکی از مشکلات اساسی گردوکاران است که با ترویج و توسعه دستگاه شیکر در بین باغداران این مشکل برطرف می‌شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.