فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

رييس اداره حفاظت محيط زيست دزفول با اشاره به رشد بي رويه جلبك ها در رودخانه دز و به خطر افتادن محيط زيست اين رودخانه گفت: علت اصلي رشد جلبك ها و گياهان آبزي در رودخانه دز در قالب پروژه اي بررسي مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، فرهاد قلي نژاد افزود: اين پروژه توسط اداره حفاظت محيط زيست دزفول اجرا و نتيجه آن تا يك ماه آينده مشخص مي شود كه بر اساس آن تراكم جلبك ها در نقاط مختلف رودخانه مشخص و راهكار هايي جهت جلوگيري و مبارزه با جلبك ها ارائه مي شود.
وي به تشريح عوامل رشد گياهان آبزي و جلبك ها در رودخانه دز پرداخت و گفت: كم آبي سال هاي اخير، تخليه رسوبات در رودخانه، تغييرات فيزيكي مسير رودخانه كه موجب كند شدن سرعت آب شده و نيز ورود فاضلاب خانگي داراي نيترات و فسفات از دلايل اصلي رشد گياهان آبزي در رودخانه دز مي باشد.
رييس اداره حفاظت محيط زيست دزفول بهره برداري از تصفيه خانه فاضلاب شهرستان دزفول را يادآور شد و گفت: فاضلاب شهر دزفول با ورود به اين تصفيه خانه به رودخانه دز سرازير نشده اما فاضلاب شهر چم گلك انديمشك همچنان به رودخانه دز سرازير شده كه بايد اقدام لازم در خصوص احداث تصفيه خانه فاضلاب در اين محل انجام شود.
وي افزود: فاضلاب تيپ ۲۹۲ زرهي ارتش نيز پس از تصفيه به رودخانه وارد مي شود و مشكل ساز نيست.
قلي نژاد خواستار لايروبي گل و لاي كف رودخانه دز توسط وزارت نيرو شد و گفت: پل شناور دزفول و برخي از بندهاي احداث شده در مسير رودخانه موجب كندي حركت آب و در نتيجه فراهم شدن بستر مناسب جهت رشد گياهان آبزي و جلبك شده است.
رودخانه دز به عنوان سومين رودخانه پرآب كشور شاهرگ حيات اقتصادي شمال خوزستان محسوب مي شود كه جريان آن نقش اساسي و مهمي را در پويايي اكوسيستم و محيط زيست منطقه به ويژه حيات جنگل هاي پارك ملي و منطقه حفاظت شده دز دارد.
اين رودخانه با آبي سرد و زلال علاوه بر پتانسيل گردشگري ، زيستگاه انواع آبزيان بومي و بعضا منحصر بفرد است.
عدم لايروبي رودخانه دز در سالهاي اخير موجب رشد بي رويه انواع جلبك و خزه در بخش وسيعي از اين رودخانه شده به طوريكه در پايين دست پل شناور و نيز اطراف پل پنجم جريان آب به شدت كند شده و خزه ها به محل انباشت انواع پسماند و زباله تبديل شده‌اند.
رشد بي رويه گياهان آبزي در رودخانه دز به تهديدي جدي براي اين رودخانه تبديل شده به طوريكه سطح زيادي از رودخانه دز در نقاط مختلف به وسيله گياهان آبزي پوشيده شده است.
به گفته غلامحسين حسن پور از دوستداران طبيعت در صورت تداوم اين روند با رشد روز افزون اينگونه گياهان در رودخانه دز ديري نخواهد پاييد كه اين رودخانه زيبا به مردابي تبديل شده كه افسوس همگان را در پي خواهد داشت.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.