فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

رئیس انجمن قارچ‌شناسی ایران گفت: تاسیس قطب قارچ‌شناسی در یکی از دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی کشور ضرورت است.


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، قربانعلی حجارود پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره ملی قارچ‌شناسی ایران در محل سالن حکمت دانشگاه گیلان اظهار کرد: قارچ‌شناسی شاخه‌ای از علوم پایه است.

وی قارچ‌شناسی را جستجوی کشف حقایق درباره زندگی قارچ‌ها عنوان کرد و افزود: قارچ‌ها موجوداتی دارای اثرات مفید و زیان‌آور در زندگی انسان‌ها و دیگر موجودات در کره زمین هستند.

حجارود با اشاره به نقش قارچ‌ها در تحول زیستی در چرخه طبیعی مواد از طریق تجزیه مواد آلی و بازگردان آن به طبیت، تصریح کرد: قارچ‌ها منابع مهم ژنتیکی به عنوان غذا و دارو، مهندسی ژنتیک، کنترل بیولوژیک و سم‌زدایی به‌شمار می‌روند.

رئیس کنگره ملی قارچ‌شناسی ایران قارچ‌ها را تهدید بزرگی برای تولیدات کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: تعدادی از انواع قارچ‌ها برای انسان، دام و آبزیان بیماری‌زا هستند و باید به آنها توجه ویژه شود.

حجارود به وجود یک‌میلیون و 500 هزار گونه قارچ در دنیا اشاره کرد و گفت: حدود 100 هزار گونه قارچ تاکنون شناخته شده است.

وی با بیان اینکه از نقش قارچ‌ها در زندگی انسان‌ها اطلاع زیادی نداریم، اظهار کرد: تهدید زیستی یکی از تهدیدهای موجودات زنده در کره زمین است و نمی‌دانیم اثر تهدیدهای زیستی در زندگی قارچ‌ها چگونه است.

رئیس انجمن قارچ‌شناسی ایران به شناخت قارچ‌ها از یوانان باستان اشاره کرد و یادآور شد: دانش قارچ‌شناسی مدرن در مدت 200 سال گذشته وارد زندگی بشر شده است.

حجاورد با اشاره به تاسیس انجمن‌های قارچ‌شناسی در تمام کشورهای دنیا، تصریح کرد: انجمن قارچ شناسی ایران در سال 89 تاسیس شده است.

وی انجمن قارچ‌شناسی ایران را تشکلی مردم‌نهاد دانست و بیان کرد: انجمن مذکور می‌تواند در ساماندهی آموزش و تحقیقات قارچ‌شناسی گام موثری بردارد.

رئیس کنگره ملی قارچ‌شناسی ایران به آموزش روش‌های جدید قارچ‌شناسی در کارگاه آموزشی این کنگره اشاره کرد و افزود: جوانانی با استعدادهای درخشان به رشته قارچ‌شناسی ورود کردند.

حجارود تاسیس قطب قارچ‌شناسی در یکی از دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی کشور را ضرورت دانست و یادآور شد: قطب قارچ‌شناسی می‌تواند در توسعه برنامه‌های علمی و پژوهشی قارچ‌شناسی کشور کمک کند.

وی اضافه کرد: انجمن قارچ‌شناسی ایران می‌تواند با توسعه دانشکده‌های قارچ‌شناسی به گسترش علوم فنی و کاربردی مبتنی بر قارچ‌شناسی در ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته کمک کند.

به گزارش فارس، نخستین کنگره ملی قارچ‌شناسی ایران 12 تا 14 شهریور جاری در دانشگاه گیلان در حال برگزاری است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.