فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  


نخودفرنگي ميزان فراواني فيبر و پروتئين دارد. يكي از ويژگي هاي اين دو ماده، تنظيم سرعت هضم و گوارش غذا است.
به گزارش افکارنیوز، نخودفرنگي از خانواده نخود سبز است كه زيستگاه اوليه اش دشت هاي آسياي مركزي و خاورميانه مي باشد و تاريخچه مصرف آن به ۱۵۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح باز مي گردد. از اين رو آن را جزو اولين گياهاني مي دانند كه انسان كاشت. اما در قرن شانزدهم ميلادي، اروپاييان تغييراتي را روي تكنيك هاي كاشت آن ايجاد كردند كه ماحصل آن نخودفرنگي امروزي است. البته بسياري آن را به اشتباه در دسته سبزيجات قرار مي دهند؛ ولي در اصل ليف يا پوسته نخودفرنگي، ميوه به شما مي آيد و دانه هاي آن مورد مصرف خوراكي قرار مي گيرد.

ارزش غذايي نخودفرنگي (در ۱۰۰ گرم نخودفرنگي تازه پخته)

ويتامين C: ۱۶ ميلي گرم
ويتامين B۱: ۷/۰ ميلي گرم
آهن: ۶/۱ ميلي گرم
پروتئين: ۶ گرم
فيبر: ۲۷ ميلي گرم
اسيد فوليك: ۲۷ ميلي گرم

خواص درماني نخودفرنگي

۱. كمك به كنترل وزن: از آنجا كه ميزان چربي نخودفرنگي بسيار پايين است و در عوض ويتامين هاي ضروري، فيبر و املاح معدني مفيد فراواني دارد، مي توان جهت جلوگيري از افزايش وزن، آن را با ديگر مواد غذايي پركالري در وعده هاي غذايي جايگزين كرد.

۲. پيشگيري از سرطان معده: در نخودفرنگي نوعي پلي فنول به نام كومسترول وجود دارد كه بنابر پژوهش ها تنها با مصرف روزانه ۲ ميلي گرم از اين ماده مي توان به طور جدي از بروز سرطان معده جلوگيري كرد. از اين رو بهتر است بدانيد تنها در يك فنجان نخودفرنگي دست كم ۱۰ ميلي گرم از اين ماده شفابخش يافت مي شود.

۳. پيشگيري از چين و چروك، آلزايمر، آرتريت، برونشيت و پوكي استخوان: نخودفرنگي حاوي مواد ضد التهاب است و همچنين منبع غني امگا۳ به شكل ALA، ويتامين C و ويتامين E به شمار مي آيد كه همگي به واسطه تركيبات شان در كاهش التهاب و پيشگيري از بيماري هاي نامبرده موثرند.

۴. تنظيم قند خون: نخودفرنگي ميزان فراواني فيبر و پروتئين دارد. يكي از ويژگي هاي اين دو ماده، تنظيم سرعت هضم و گوارش غذا است. علاوه بر اين نخودفرنگي سرعت شكسته شدن مولكول هاي نشاسته به مواد قندي و سرعت عبور كربوهيدرات ها از مجراي گوارشي را تنظيم مي كند كه اين امر موجب كنترل و تنظيم قند خون مي شود.

۵. حفظ سلامت قلب و عروق: انواع آنتي اكسيدان ها و مواد ضد التهابي كه در سلامت قلب موثر است، در نخودفرنگي به وفور يافت مي شود. اين مواد با جلوگيري از تشكيل پلاك هاي بين ديواره هاي رگ هاي خوني قلب، به سلامت اين عضو كمك مي كند.

۶. نخودفرنگي سرشار از ويتامين B۱ است: جالب است بدانيد ميزان ويتامين B۱ اين ماده غذايي حتي از جگر بيشتر است. اين ويتامين در تنظيم خواب، اشتها و احساس شادابي نقشي بسيار مهم دارد. افراد مسن و كساني كه به اضطراب مزمن دچارند يا عادت به خوردن غذاهاي آماده دارند، در مقايسه با سايرين از فقر اين ويتامين ضروري بيشتر رنج مي برند و در پي آن به بسياري از ناراحتي ها دچار مي شوند. متخصصان تغذيه مصرف نخودفرنگي را به جاي استفاده از داروهاي شيميايي جهت رفع اين گونه ناراحتي ها توصيه مي كنند.

۷. نخودفرنگي ضد يبوست است: فيبر فراوان در نخودفرنگي موجب افزايش حركات دودي لوله گوارش و نيز سلامت روده مي شود و بدين ترتيب از يبوست جلوگيري مي كند.

روزانه چه ميزان نخودفرنگي بخوريم تا از خواص آن بهره ببريم؟

مصرف روزانه ۱۵۰ گرم نخودفرنگي پخته، نياز افراد بزرگسال را به تيامين (يكي از ويتامين هاي ب كمپلكس) تامين مي كند. در ضمن بهتر است بدانيد نخودفرنگي منجمد پخته شده فقط ۴۰ درصد از نياز بدن به اين ماده را تامين مي كند. مصرف ۱۰۰ گرم نخودسبز تازه يا منجمد پخته شده ۵۰ گرم از فيبر مورد نياز روزانه، ۱۶ درصد از نياز روزانه زنان به آهن و ۲۵ درصد از نياز مردان به آهن را جبران مي كند. مصرف نخودفرنگي كنسروشده را اصلاً پيشنهاد نمي كنيم؛ زيرا در اين صورت بيشتر مواد غذايي با ارزش آن از بين مي رود و از سوي ديگر نمك زيادي دارد. نخودفرنگي منجمند فقط تا مدت سه ماه، ارزش غذايي خود را حفظ مي كند و نگهداري آن بيشتر از اين دوره زماني بيهوده است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.