فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


اگر در اواسط شب در یک باغچه قدم بزنید، متوجه می‌شوید که گل‌های برخی از گیاهان پس از غروب آفتاب بسته می‌شوند یا به اصطلاح به خواب می‌روند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، واقعیت این است که گل‌ها به خواب نمی‌روند بلکه بسته شدن آنها در برخی گیاهان مانند گل لاله و ختمی در هنگام شب، نوعی رفتار تکامل یافته در گیاه موسوم به nyctinasty است.


کارشناسان علوم گیاه‌شناسی در رابطه با این فرآیند تکامل یافته در این دسته از گیاهان می‌گویند: در هوای خنک و هنگام تاریکی هوا، پایین‌ترین گلبرگ‌های گل‌های ختمی، سریعتر از گلبرگ‌های بالاتر رشد می‌کنند و این امر موجب می‌شود تا گلبرگ‌های گل بسته شوند.


اما کارشناسان کاملا مطمئن نیستند چرا برخی گیاهان به این شیوه رشد می‌کنند. تاکنون نظریه‌های متفاوتی در رابطه با علت این فرآیند مطرح شده است.


«چارلز داروین» معتقد است که گل‌های این گیاهان در طول شب و برای جلوگیری از یخ زدن، بسته می‌شوند. نظریه دیگر این است که گیاهان با این رفتار خاص، انرژی و عطر خود را در طول روز حفظ می‌کنند.


به گزارش ایسنا به نقل از اوور ایمیزینگ پلانت، برخی کارشناسان نیز براین باورند که این رفتار در گیاهان موجب می‌شود تا گرده‌ها مرطوب نشده و با قطرات شبنم سنگین نشوند چرا که حشرات بهتر می‌توانند گرده‌های خشک و سبک را جا‌به‌جا کنند و این امر به تکثیر بهتر گیاه کمک می‌کند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.