فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

کارشناس زراعت و اصلاح نباتات قزوین گفت: کوکوپیت و پیت‌موس مناسب ترین توصیه برای تغذیه گیاهان آپارتمانی است.

مهدی تجلی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیان داشت: گیاهان زینتی و گیاهان آپارتمانی برای تأمین نیاز غذایی خود از مواد مختلف استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: مهمترین منابع تأمین مواد غذایی کودهای جامد، کودهای مایع و بستر کاشت است. بستر کاشت یکی از موادی است که تأمین‌کننده نیاز غذایی گیاه است.

کارشناس زراعت و اصلاح نباتات قزوین اضافه کرد: البته باید توجه داشت بستر کاشت باید غنی شده باشد و عناصر مورد نیاز گیاه را در خود داشته باشد.

وی توضیح داد: بسترهای کاشت موجود به دو شکل پیت‌ موس و کوکوپیت وجود دارد که در پیت‌ موس رشد اندام‌های هوایی گیاه تأثیر بیشتری دارد ولی در کوکوپیت باعث توسعه سریع ریشه خواهد شد از این رو بستر کاشت جدیدی که نام آن بستر کاشت کوکوموس است یک بستر سبک و غنی از مواد آلی محسوب می شود.

کارشناس زراعت و اصلاح نباتات قزوین اضافه کرد: بستر کاشت کوکوموس را می‌توان به عنوان سومین بستر کاشت معرفی کرد، گیاهان آپارتمانی به غذایی احتیاج دارند که علاوه بر رشد سریع ریشه و تکثیر ایده‌آل گیاه باعث استحکام ساقه، خوش‌رنگی برگ‌ها را نیز به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: بستر کاشت کوکوپیت فقط باعث رشد سریع ریشه می‌شود و تأثیر کمتری در قسمت‌های هوایی گیاه همچون ساقه و برگ دارد از این رو بستر کاشت پیت‌موس تأثیر بیشتری در اندام‌های هوایی گیاه دارد و تأثیر کمتری نسبت به کوکوپیت در توسعه ریشه بر جای می گذارد البته باید توجه داشت بستر کاشت کوکوپیت و پیت‌موس باید غنی شده باشد، چون نوع غنی نشده آن تأثیر محسوسی در رشد گیاه ندارد.

تجلی‌فر خاطرنشان کرد: نظر به این که گیاهان آپارتمانی برای تأمین نیاز غذایی خود به بستر کاشتی احتیاج دارند که تأمین‌کننده تمام نیازهای غذایی گیاه از ریشه تا برگ و گل باشد تجربه های علمی نشان می دهد بستر کاشت کوکوموس که یک واژه و بستر کاشت جدیدی در علوم کشاورزی به شمار می رود، غذای مناسبی برای گیاهان آپارتمانی است.

وی تأکید کرد: بستر کاشت کوکوموس که ترکیبی از پیت‌موس و کوکوپیت است، تأمین‌کننده نیاز غذایی گیاه است در واقع این بستر کاشت غذای مناسبی برای برخی از گیاهان آپارتمانی مثل بنفشه آفریقایی و آروکاریا (کاج مطبق) به شمار می‌رود.

کارشناس زراعت و اصلاح نباتات قزوین عنوان کرد: باید توجه داشت در تهیه کردن بستر کاشت کوکوموس برای غنی کردن بستر کاشت، از عناصر غذایی مورد نیاز گیاه استفاده شود.

وی اظهارداشت: به عنوان نمونه گیاه بنفشه آفریقایی به فسفر نیاز بیشتری دارد درنتیجه لازم است برای تهیه بستر کاشت از کودی که دارای فسفر بیشتری است استفاده شود همچنین گیاه آروکاریا یا کاج مطبق چون رشد کندی دارد باید در تهیه کردن بستر کاشت کوکوموس ترکیبی درست کرد که درصد کوکوپیت از پیت‌موس آن بیشتر باشد چون این ترکیب باعث می‌شود رشد گیاه افزایش یابد.

تجلی‌فر ادامه داد: در خصوص گیاه لیندا باید بستر کاشت کوکوموس طوری تهیه شود که درصد پیت‌موس از کوکوپیت بیشتر باشد، چون برای گیاه لیندا خوش‌رنگ بودن برگ‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.