فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: هرگونه بهره‌برداری غیر مجاز از گیاهان دارویی جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی درپی خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک سهراب پاژنامه گیاه "باریجه" را یکی از گیاهان دارویی تولیدی در این شهرستان ذکر کرد و افزود: یکی از گونه‌های رویشی که در ایران از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و پرچم کشورمان را در علم سیستماتیک گیاهی بالا نگه داشته به تازگی مورد توجه افراد سودجو قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: به موجب قانون، بهره‌برداری غیرمجاز از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی قاچاق محسوب و مشمول حکم مقرر در ماده یکم قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 1312 خواهد بود.

وی در ادامه گفت: رستنی‌ها سودمندترین مواهب الهی به حساب می آیند چراکه بر وجود آنها فواید بسیاری مترتب است. درختان، درختچه‌ها و بوته‌ها، ساختمان و مزارع و باغ‌ها را در برابر اثرات مخرب باد و سیل و بهمن در پناه خود حفظ کرده و از زیان‌های سنگین و تلفات جانی جلوگیری می‌کنند.

وی بیان کرد: براساس جدیدترین مطالعات انجام شده توسط دفتر امور بیابان بیش از دو میلیون هکتار از تپه‌ها و پهنه‌های ماسه ای در کشور توسط دست اندرکاران منابع طبیعی تثبیت و کنترل می شود و یک میلیون هکتار دیگر تپه ماسه ای فعال در کشور وجود داردکه بعضاً منابع اقتصادی و زیستی را تهدید می کنند و باید کنترل شوند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر بیش از 64.5 درصد مساحت کشور تحت تاثیر شرایط اقلیمی فراخشک و خشک با بارندگی کمتر از250 میلی متر است از این رو نگهداری گونه‌های گیاهی خودرو در طبیعت حائز اهمیت فراوان است.

رئیس اداره منابع طبیعی ساوه گفت: یکی دیگر از گونه‌های رویشی که در ایران از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و نام ایران را در میان کشورهای دارای علم سیستماتیک گیاهی به ثبت رسانده به نحوی که ایران را به نام سرزمین خورشیدها برسرزبان‌ها انداخته است گونه‌ای از گون با نام علمی Astragalus.spp(گون)است.

وی گفت: این گیاه به صورت بوته‌ای و با ساقه‌های افراشته در طبیعت وجود دارد. دارای سیستم ریشه ای عمودی و مطبق بوده و در مناطق مرکزی، یزد، کرمان، اصفهان و کاشان به وفور یافت می شود.

وی تصریح کرد: نگهداری این آبروی خدادادی در ایران با مشکلات زیادی روبرو شده که از جمله آن‌ها می توان به کشاورزان سودجو و دیگرمخربان منابع موجود در طبیعت اشاره کرد.

پاژنامه خاطرنشان کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی استان مرکزی از بدو تاسیس سعی داشته با متجاوزین منابع طبیعی طبق قانون برخورد کرده و فضایی را بر استان حاکم سازد تا زمینه های ازبین بردن گونه‌های بومی مناطق به حداقل برسد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.