فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

تهران - معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران یکی از پنج کشور قاره آسیا محسوب می شود که از پراکنش و تنوع بالای گیاهان دارویی برخوردار است.

ˈمحمود خدادوستˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: برغم اینکه ایران از گیاهان دارویی زیادی برخوردار است اما بسیاری از گیاهان دارویی کشور صادر می شود و کمتر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه استفاده از گیاهان دارویی آنچنان که باید جای خود را در کشور باز نکرده است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: آن عده ای هم که از گیاهان دارویی استفاده می کنند ، اغلب باورهای اشتباهی درمورد آن دارند درحالیکه سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از گیاهان دارویی، تدوین ضوابط و دستورالعمل های ویژه ای را ضروری می داند.

خدادوست یادآور شد:براساس دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت، به یک گیاه دارویی زمانی باید مجوز تولید داده شود که در دو تا سه نسل در منابع معتبر طب سنتی هر کشور مطرح شده و موارد درمانی آن تایید شده و عارضه ای نیز در آن مشاهده نشده باشد.

وی در ادامه به موارد مشکوک و تقلبی برخی گیاهان دارویی در بازار و همچنین آسیب های غیرعمدی توسط برخی درمانگران بی تجربه اشاره کرد و بر لزوم تدوین دستورالعمل ها و قوانینی در حوزه طب سنتی و مکمل تاکید کرد.

گفته می شود هشت هزار گونه گیاه در کشور وجود دارد که دو هزار گونه آن دارویی است. همچنین در ایران تقریبا ۳۴ کارخانه تولید گیاهان دارویی فعال بوده که از این تعداد فقط ۱۶ کارخانه در بخش دارویی به فعالیت می پردازد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.