فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

برداشت گیاهان دارویی با هدف جلوگیری از انقراض این گونه گیاهی در فارس ممنوع شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، این تصمیم را مسئولان اداره کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به علتاحتمال سوء استفاده برخی گردشگران ، فقر رویشگاهها برداشت و بهره برداری از گیاهان دارویی و صنعتی و محصولات فرعی مراتع و جنگلهای این استان اتخاذ کردند .

استان فارس با ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی است و با تولید 50 درصد گیاهان دارویی کشور رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی را دارد.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت : بر اساس بررسی کارشناسان ، در شرایط خشکسالی موجود ، بهره برداری از گیاهان دارویی و صنعتی مانند شیرین بیان تهدیدی برای بقای این گیاهان بوده و موجب بروز تنش مضاعف در گیاهان خواهد شد.

آقای بردبار افزود : تنها بهره ‌برداری و حمل نقل گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی با مجوز های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان بلامانع اعلام شده است.

دشتها و کوه های فارس ، مستعد تولید و پرورش بیش از 3 هزار گونه گیاهان دارویی است که هزار و 500 گونه آن پایه تولید دارویی است.

گلهای ریز و زیبای بابونه کازرونی ، رایحه خوش آویشن شیرازی ، حنای خوش رنگ لار ، سدر خوش عطر لامرد ، زعفران استهبان ، عرقیات بی نظیر ، کتیرا ، آنغوزه و بارهنگ شیراز ، شهرت جهانی دارند.

استان فارس چهارمیلیون هکتار مراتع در اقلیم های مختلف دارد که حدود دو هزار نمونه گیاه دارویی در آن شناسایی شده است.

ظرفیت تولید علوفه مراتع فارس بیش از یک ‌میلیون تن است که یک سوم این عرصه‌ها توان تولید گیاهان دارویی و صنعتی را داراست و باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

هرسال بین سه تا پنج هزار هکتار از اراضی ملی به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته و امسال نیز طرح توسعه گیاهان دارویی شامل پیازگل نرگس ، باریجه ، آنغوزه و جاشیر خوراکی درسه هزار هکتار از مزارع و منابع طبیعی این استان اجرا شده است .

سالانه بیش از 40 هزار تن انواع گیاه دارویی به ارزش 25 میلیون دلار به کشورهای آلمان ، کویت ، قطر ، بحرین و عربستان سعودی صادر می شود .
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.