فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹         
  

مراغه - همزمان با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی در دامنه های سرسبز سهند و ارتفاعات مراغه و عرضه آن در بازار محلی این شهرستان، سفره های مردم منطقه نیز عطر و طعم بهاری به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر سال با آغاز رشد این نوع گیاهان، افراد بومی و روستانشینان منطقه با صعود به دامنه های سهند و ارتفاعات شهرستان شروع به چیدن و جمع آوری گیاهان خوراکی و دارویی برای مصرف و عرضه در بازار های منطقه می کنند.

سورولو، گل آقا، بزگوش، پونه کوهی، ریواس، یونجه، گون، کنگر، بولاغ اوتی، قارتره سی، آغجه باش، مرزن جوش، خارشتر، مرزه کوهی، کاکوتی(کهلیک اوتی) و چای علفی(توه لوجه) از جمله گیاهان خوراکی و دارویی منطقه بوده که در فصل بهار به صورت خودرو در دامنه های سهند و مناطق کوهستانی منطقه رشد می کند.

برداشت و عرضه این نوع گیاهان در حدود سه ماه از اول سال در منطقه رواج داشته و برای بسیاری از افراد بومی و روستانشینان منبع درآمدی فصلی به حساب می آید.

مردم منطقه در این موقع از سال با خرید و تهیه گیاهان خوش خوراک مرتعی سفره های خود را با بو و مزه این نوع گیاهان عطرآگین کرده و غذاهای سنتی تدارک می بینند.

آبگوشت تره کوهی، آش سورولو و خورشت کنگر از جمله غذاهای سنتی و چای کاکوتی(کهلیک اوتی) و علفی (توه لوجه) نیز از آشامیدنی های تهیه شده از این نوع گیاهان از سوی مردم منطقه است.

گیاهان مرتعی خوش خوراک در این موقع سال به صورت تازه خوری مصرف و در دیگر فصول سال به صورت خشک شده مورد استفاده مردم منطقه قرار می گیرد.

مردم منطقه از گیاهان مرتعی علاوه بر تهیه خوراک، در زمینه دارویی و درمانی نیز به روش دم کرده نوشیدنی و تهیه عرقیات مختلف استفاده می کنند.

روزانه ده ها کیلوگرم انواع گیاهان خوراکی و دارویی در بازار سنتی مربوط به این نوع گیاهان به فروش می رسد و برداشت و عرضه این نوع گیاهان در این فصل از سال زمینه اشتغال ده ها نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می کند.

در دامنه های کوه سهند، مناطق کوهستانی و مراتع مراغه حدود 60 گونه گیاه مرتعی رشد می کند که از این تعداد حدود 20 نوع مصرف خوراکی و 40 نوع مصرف دارویی دارد.

کوه سهند با سه هزار و 707 متر ارتفاع در 34 کیلومتری شمال شرق شهرستان مراغه واقع شده و رشته ای از سلسه جبال البرز است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.