فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  





داروی ضد سرطان تاکسوتئر با استفاده از برگ درختان سرخدار شمال کشور توسط محققان ایرانی تولید شد. نوع وارداتی این دارو به قیمت 856 هزار تومان در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.
  

به گزارش داروغذا به نقل از فارس، پیمان صالحی در نشست خبری که به مناسبت تولید داروی ضد سرطان تاکسوتئر برگزار شد افزود: باید تولیدات خود را در زمینه داروهای استراتژیک افزایش دهیم و این در حالی است که جریان علم برای همه انسان‌ها آزاد است و همه اجازه دارند به طور مساوی از آن بهره‌مند شوند.
 
وی ادامه داد: سال گذشته برخی از شرکت‌های خارجی که ناشران تولید علم هستند دسترسی به منابع علمی دانشگاهای ما را محروم کرده‌اند و چنانچه نتوانیم ترکیبات استراتژی را در دستور کار خود قرار دهیم شاید در آینده نزدیک این ترکیبات نیز بر ما تحریم شوند و آپارتاید علمی به آپارتاید سلامت تغییر پیدا کند.
 
صالحی تصریح کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت کل واردات دارویی ایران در سال گذشته 3 میلیارد دلار بوده است که شاید این اقلام گران نباشد اما دسترسی آنها اگر محدود شود نمی‌توانیم در تولیدات دارو سهمی داشته باشیم و داروی ارزان را در اختیار مردم قرار دهیم.
 
استاد گروه فیتوشیمی پژوهشکده گیاهان دارویی و مواد اولیه دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: ماده اولیه داروی تاکسوتئر از درختی به نام سرخ‌دار که در شمال کشور می‌روید به دست می‌آید که مواد آن بسیار کم است و از روش‌های بیوتکنولوژی سعی شده در کشت آزمایشگاهی آن را تولید کنیم.
 
وی با بیان اینکه تهیه مواد اولیه در بازار جهانی کار راحتی است گفت: اما تهیه داروی نهایی گرانقیمت است بنابراین تولید این دارو علاوه بر ایجاد دانش بومی و رسیدن به خودکفایی ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.
 
صالحی گفت: داروی تاکسوتئر در درمان سرطان سینه، تخمدان و ریه بسیار کاربرد دارد و طبق گزارش وزارت بهداشت میزان واردات این دارو در سال گذشته 50 میلیون دلار بوده است.
 
استاد گروه فیتوشیمی پژوهشکده گیاهان دارویی و مواد اولیه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ماده اولیه این دارو از برگ درخت تهیه شده تصریح کرد: بعد از تهیه ماده اولیه خالص‌سازی شده است و در مقیاس وسیع‌تر از مواد دیگر بهره‌مند شدیم هم اکنون ترکیب این دارو با خلوص 99 درصد انجام شده و ترکیبات دارویی مراحل پیشرفته‌ای را دارد که همین یک درصد ناخالصی به عملکرد دارو ممکن است تاثیرگذار باشد.
 
صالحی افزود: بنابراین تمام مراحل آزمایشگاهی این دارو تایید شده است و در مقیاس 10 گرم تولید کرده‌ایم.این در حالی است که کل مصرف کشور در سال گذشته 6.4 کیلوگرم بوده است که از این مواد بیوتکنولوژی استفاده کرده است که البته نیاز کشور نیز بیش از این برآورد نشده است.
 
وی افزود: بنابراین چنانچه منابع مالی برای تولید 100 و 500 گرمی این دارو تأمین شود و چنانچه روزی نیم کیلو این دارو را تولید کنیم نه تنها نیاز کشور برطرف خواهد شد بلکه می‌توانیم در صادرات کشور نیز نقش داشته باشیم.
 
استاد گروه فیتوشیمی پژوهشکده گیاهان دارویی و مواد اولیه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه برای تولید 100گرم از این دارو سرمایه‌گذاری بالایی لازم است، تصریح کرد: اگر بتوانیم امکانات را با توجه به استانداردهای تولید دارو فراهم بکنیم می‌توانیم بیش از اینها را تولید کنیم و این در حالی است که داروی دیگری به نام تاکسول نیز که مواد اولیه آن مانند داروی تاکسوتئر است می‌توانیم تولید کنیم.
 
صالحی گفت: این دارو نیز مصرف بالایی در کشور دارد و در درمان‌ سرطان‌ها کاربرد دارد. گرانقیمت و وارداتی است اما گرانی آن به اندازه داروی تاکسوتئر نیست.
 
وی ادامه داد: پروسه تولید داروی تاکسوتئر تا زمان تولید در کشور دو سال زمان می‌خواهد چرا که باید آزمایشها برای آن انجام شده و همچنین آزمایشهای کلینیکال بر روی آن انجام گیرد در واقع نهضتی برای تولید مواد اولیه دارو در کشور لازم داریم.
 
رئیس کمیته شیمی وزارت علوم همچنین افزود: در هیچ کجای دنیا اعضاء هیئت علمی کار بازار‌یابی و فروش همچنین تولید را انجام نمی‌دهند بنابر این در زمینه این دارو نیز توجیهات علمی نیز وجود دارد اما توجیهات صنعتی آن فراهم نیست تا به محصول تبدیل شود.
 
صالحی گفت: اگر 10 درصد کل واردات دارو صرف طرح‌های پژوهشی محصول محور شود(مانند داروی تاکسوتئر) تا دو سال آینده می‌توانیم در حوزه داروهای موثر دارویی سرمایه‌گذاری کنیم و مقدار زیادی از مواد لازم آن را تولید کنیم.

استاد گروه فیتوشیمی پژوهشکده گیاهان دارویی و مواد اولیه دانشگاه بهشتی گفت: طبق آخرین آمار رسیده از فروش داروی ضد سرطان تاکسوتئر در داروخانه‌هایی مانند 13 آبان قیمت 8 میلی‌گرم آن حدود 856 هزار تومان برای بیماران هزینه دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.