فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

یکی از مهمترین عناصر در پرورش درخت زیتون مس است. با این حال، آیا می دانید مس چگونه برای درختان زیتون استفاده می شود؟ و چرا باید از آن استفاده کرد؟ در ادامه می خواهیم در مورد این عنصر صحبت کنیم که می توانید از آن به عنوان قارچ کش و همچنین به عنوان یک باکتری کش استفاده کنید.
تاثیر عنصر مس بر درخت زیتون - فوت و فن های باغبانی
تاثیر عنصر مس بر درخت زیتون - فوت و فن های باغبانی

چه زمانی به درخت زیتون مس بزنیم ؟

اولین چیزی که باید بدانید زمان ایده آل برای استفاده از مس روی درختان زیتون است و توضیح این موضوع آسان نیست، زیرا کارشناسانی وجود دارند که استفاده از آن را در طول سال به منظور جلوگیری از آفات یا بیماری ها توصیه می کنند. در حالی که دیگران آن را فقط در زمان ظهور آفات یا به عنوان درمان استفاده می کنند. با توجه به اینکه مس اضافی به اندازه عدم استفاده از آن خطرناک است، به عنوان مثال به دلیل اینکه می تواند کیفیت روغن زیتون تولید شده را به خطر بیندازد، مهم است که مقدار مصرف و استفاده از آن را کمی کنترل کنید .



چه زمانی به درخت زیتون مس بزنیم ؟


بهار و پاییز فصل مناسب استفاده از مس

به طور کلی استفاده از مس برای درختان زیتون در فصل بهار، درست زمانی که از خواب خود بیدار می شوند و قبل از گلدهی، بسیار توصیه می شود. به این ترتیب، مواد مغذی اضافی همراه با عنصری فراهم می‌شود که به پیشگیری از بیماری‌های بزرگ مانند رپیلو Fusicladium oleagineum یا گال باکتریایی زیتون Pseudomonas syringae کمک می‌کند. با این حال، این بدان معنا نیست که این تنها زمانی است که باید از مس استفاده شود. پس از برداشت نیز باید انجام شود. یعنی در پاییز که درختان آسیب پذیرتر، ضعیف تر می شوند و ممکن است فاقد مواد غذایی باشند در آن زمان، یک دوز مس می تواند به شما کمک کند که زمستان را بهتر پشت سر بگذارند و قدرت از دست رفته خود را دوباره به دست آورند.



بهار و پاییز فصل مناسب استفاده از مس


بهترین مس برای درختان زیتون چیست ؟

هنگام انتخاب مس برای درختان زیتون باید بدانید که انواع مختلفی را در بازار می توانید پیدا کنید. همه آنها تاثیر خوبی از مس داشته اند. اگرچه درست است که برخی از آنها معمولاً بیشتر از سایرین توصیه می شوند. از این نظر، یکی از بهترین گزینه های شما مس کلات است. از جمله مزایایی که این عنصر به شما ارائه می دهد این است که درخت زیتون می تواند آن را بسیار سریعتر (و با مواد مغذی بیشتری) نسبت به درختان مختلف جذب کند. علاوه بر این، اثربخشی آن با استفاده از دوزهای کم بسیار بالا است، چیزی که نمی توان در مورد دیگران گفت. و در نهایت، مس کلات سم کمتری دارد (چیزی که باید در نظر داشته باشید اگر شما فردی نیستید که قرار گرفتن در معرض مس درختان زیتون خود را زیاد کنترل کنید). با این حال، این تنها گزینه ای نیست که می توانید انتخاب کنید. اگر کاملاً متقاعد نیستید، می توانید اکسی کلرید مس را انتخاب کنید. همچنین در کنترل بیماری ها و آفاتی که می توانند درختان زیتون را تحت تاثیر قرار دهند بسیار موثر است. با این حال، باید در نظر داشته باشید که در این مورد مس می تواند سمی تر باشد، نه تنها برای خود درخت، بلکه برای خاک. و این باعث می شود که نتوانید درختان یا گیاهان دیگری را در آن زمین یا اطراف آن بکارید. همچنین، شما باید دوزهای بالاتری را اعمال کنید تا به خوبی کار کند. به غیر از این مس هایی که ما توصیه کرده ایم، می توانید گزینه های دیگری مانند هیدروکسید مس، سولفات یا گلوکونات مس را در بازار پیدا کنید. از این نظر، توصیه ما این است که، اگر هرگز آن را امتحان نکرده اید، آزمایشی را با چندین مورد انجام دهید تا ببینید کدام یک به بهترین وجه با نیازهای محصولات شما مطابقت دارد. به طور کلی، این نه تنها به درختان بستگی دارد، بلکه به مراقبتی که از آنها می کنید ، آب و هوای محل آنها، بستر مورد استفاده و استفاده از درخت زیتون (خواه زینتی، مثمر و غیره) بستگی دارد.



بهترین مس برای درختان زیتون چیست ؟


مسمومیت مس در درختان زیتون

همانطور که قبلاً به شما گفته ایم، استفاده از مس روی درختان زیتون راه خوبی برای جلوگیری از مشکلات و دادن مواد مغذی مورد نیاز آن است. اما، مانند همه چیز، اگر بیش از حد استفاده شود ، سلامت درخت زیتون به خطر می افتد. در واقع، وقتی مس در درخت زیتون و در دوزهای بالا وجود داشته باشد، می تواند کاملا سمی باشد. تا جایی که شروع به از دست دادن برگ های خود می کند و چوب تنه آن خراب می شود. حتی می تواند مورد حمله بیماری ها یا آفاتی قرار گیرد که باید با مس کنترل شوند. اکنون، با وجود اینکه بیش از حد هشدار دهنده به نظر می رسد، باید بدانید که سمیت مس در درخت زیتون به سختی رخ می دهد در صورتیکه ، از دستورالعمل‌های سازنده پیروی کنید، یا کمی کمتر از این مقدار را اعمال کنید. با این حال، راه هایی برای حذف مس یا حداقل کاهش مقدار این عنصر وجود دارد. برای این کار می توانید از قارچ Phanerochaete chrysosporium استفاده کنید. با اکسید کردن یون‌های مس و کاهش آن‌ها در خاک و سایر مواد (از جمله برگ‌ها و چوب درختان) عمل می‌کند. این یکی از سنتی ترین روش هایی است که هنوز هم به دلیل عملکرد خوب آن حفظ شده است. در واقع برای بهبود چوب زیتون و استفاده ی بهتر در سوخت های زیستی نیز استفاده می شود. همانطور که می بینید، مس برای درختان زیتون مهم است، اما با رعایت دوزهای کافی برای جلوگیری از مشکلات منفی بیشتر.



مسمومیت مس در درختان زیتون


دوز توصیه شده مس برای درختان زیتون

اگر در حال حاضر در مورد دوز مناسب برای درختان زیتون فکر می کنید، مقدار ثابت و مشخصی نیست، اما بسته به درخت زیتونی که قرار است آن را مصرف کنید، مقدار کمتر یا بیشتر خواهد بود. به طور کلی برای هر 1000 لیتر آب بین 2 تا 3 کیلوگرم در هکتار اختصاص می یابد. علاوه بر این، مستقیماً روی زمین ریخته نمی شود، اما باید تماس مستقیم هم توسط برگ ها و هم توسط تنه و شاخه ها وجود داشته باشد (زیرا آنجاست که آفات می توانند مستقیماً به آن حمله کنند). بسته به نوع انتخابی مس ، دوز تجویز شده توسط سازنده مشخص شده و توصیه می کنیم برای جلوگیری از بروز مشکل از آن پیروی کنید.



دوز توصیه شده مس برای درختان زیتون
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.