فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

علائم عفونت ویروسی شامل لکه‌های نکروزه، موزاییک ِ غیرطبیعی سبز تیره و سبز روشن و نقش های خال‌دار (نقطه‌های رگه‌دار یا سبز یا زرد روشن و تیره) برگ‌ها، اختلال رشد یا توقف رشد، حلقه‌های نکروزه یا زرد روی شاخ و برگ، با رشد، و رنگ یا شکل گیری غیر طبیعی گل. گیاهان همچنین ممکن است توسط بیش از یک سویه ویروس آلوده شوند. حتی اگر گیاهان علائم واضحی از خود نشان ندهند، ممکن است همچنان آلوده به ویروس باشند.
شناخت بیماری های ویروسی گیاهان آپارتمانی - فوت و فن های باغبانی
شناخت بیماری های ویروسی گیاهان آپارتمانی - فوت و فن های باغبانی

نحوه ی انتقال ویروس

اغلب پس از علائم اولیه عفونت ویروسی، رشد ثانویه ممکن است بدون علامت باشد. ویروس ها را می توان از طریق شیره آلوده روی ابزار یا با دست و همچنین حشرات مکنده یا جونده مانند شته ها و تریپس منتشر کرد. محصولات تنباکو اغلب دارای ویروسی به نام ویروس موزائیک تنباکو (TMV) هستند که برای مدت طولانی عفونی باقی می ماند و می تواند توسط افرادی که این محصولات را نگهداری می کنند به گیاهان سالم منتقل شود. گیاهان آلوده که برای تکثیر استفاده می شوند، عفونت های ویروسی را نیز منتشر می کنند.



نحوه ی انتقال ویروس


ویروس موزاییک

علائم - این ویروس به احتمال زیاد به Monstera adansonii و M. obliqua حمله می کند و باعث ایجاد ضایعات یا طرح های کوچک و زرد رنگ روی برگ ها می شود. در ابتدا، علائم شبیه کمبود مواد مغذی یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به نظر می رسد، اما با بدتر شدن شرایط، در نهایت مناطق آسیب دیده عمیق تر را خواهید یافت. ویروس معمولاً از قبل در ترکیب سلولی گیاه وجود دارد، اما برخی موارد ممکن است از گیاهان مجاور ایجاد شود. دلایل دیگر عبارتند از: استفاده چندگانه از قیچی هرس بدون شسته شدن در بین استفاده، استفاده مجدد از خاک قدیمی گلدان و آفاتی که ممکن است از گیاهی به گیاه دیگر سرایت کنند و در نتیجه ویروس را با خود ببرند.



ویروس موزاییک


ویروس پژمردگی نکروز خالدارINSV

علائم بسته به میزبان متفاوت است، اما ممکن است شامل نکروز و لکه بینی، لکه های حلقه، موزاییک، خالخالی، اعوجاج رشد جدید، رشد کوتاه مدت و مرگ گیاه باشد.میزبان ها عبارتند از: آجوگا، آستر، کامپانولا، دلفینیوم، دیانتوس، دیژیتالیس، اکیناسه، گیلاردیا، گاورا، هوشرا، هوستا، لوکانتموم، لوبلیا، لیسیماکیا، موناردا، اونوترا، پنستمون، فلوکس، پلاتیکودون، پریمولا، تراشه، سالویا کاناداس، و ورونیکا گسترش: INSV توسط تریپس گل غربی پخش می شود. هنگامی که یک تریپس INSV را به دست آورد، می تواند ویروس را به میزبان های حساسی که در طول عمر خود از آنها تغذیه می کند، ناقل شود. پاتوژن همچنین می تواند از طریق انتقال شیره گسترش یابد. گیاهان می توانند آلوده شوند و علائمی از خود نشان ندهند، ویروس می تواند از این گیاهان پخش شود. INSV می تواند در ریشه گیاهان آلوده زمستان گذرانی



ویروس پژمردگی نکروز خالدارINSV


کنترل بیماری

علائم آسیب دیده جدی را با قیچی تمیز بررسی کرده و جدا کنید .حتما بعد از آن ظرف را با آب گرم و صابون بشویید تا از پخش شدن آن جلوگیری شود. گیاه را بیرون ببرید و با فشار آب به آرامی بشویید. اگرچه این کار مستقیماً بیماری را از بین نمی برد، اما لایه نازکی از غبار را از بین می برد و فتوسنتز و در نتیجه تولید انرژی را افزایش می دهد. این مرحله را هر ماه تکرار کنید. برای توسعه بیشتر گیاه را زیر نظر بگیرید، مناطق آسیب دیده یا قسمت های افتاده پای گلدان را از بین ببرید. گیاه بیمار را حداقل 50 سانتی متر دور از گیاهان دیگر قرنطینه کنید و سعی کنید لوازم جانبی (قوطی های آبیاری و غیره) را جدا کنید. متأسفانه هیچ محصول شناخته شده ای وجود ندارد که بتواند بیماری ویروسی را به طور کامل از بین ببرد. از بین بردن این مشکل بسیار بعید است، بنابراین حفظ کنترل و تغذیه منظم به مهار بیماری کمک می کند. برای کمک به توسعه رشد جدید و عاری از بیماری، از کود مبتنی بر نیتروژن ( برچسب "گیاه خانگی") استفاده کنید. این به تولید فتوسنتز کمک می کند که انرژی ذخیره شده در گیاه را تقویت می کند و در نتیجه بهترین شانس بقا را به آن می دهد.



کنترل بیماری
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.