فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

بهترین زمان سال برای بیشتر انواع پیوند در فصل خواب یا در زمستان است که گیاه به طور فعال رشد نمی کند. اگر این زمان را از دست داده باشیم می توانیم در انتظار زمان بعدی پیوند باشیم ، پیوند جوانه قاشی chip budding معمولاً در تابستان انجام می شود. برای پیوند تابستان، بررسی کنید که پوست درخت به جای شکستن یا پاره شدن، "لغزش" یا به راحتی از درخت کنده شود تا مشخص شود که زمان مناسبی برای پیوند جوانه است.
زمان پیوند قاشی  - فوت و فن های باغبانی
زمان پیوند قاشی  - فوت و فن های باغبانی

درختانی که با هم پیوند میخورند

برای تعیین انواع درختانی که می توان با هم پیوند زد، بهتر است به یاد داشته باشید که فقط گیاهان نزدیک به هم سازگار هستند. به عنوان مثال، می توان به راحتی یک نوع سیب را به نوع دیگری از درخت سیب پیوند زد. با این حال، ترکیب میوه های مختلف از یک جنس نیز امکان پذیر است. بسیاری از میوه های هسته دار با یکدیگر سازگار هستند. یک «درخت سالاد میوه» می تواند ترکیبی از آلو، زردآلو و هلو روی یک گیاه باشد! برخی از گیاهان حتی با گونه های نزدیک به هم در خارج از جنس سازگار هستند. به عنوان مثال گلابی را گاهی روی پایه های به پیوند می زنند.



درختانی که با هم پیوند میخورند


شروع جوانه زدن و پیوند زدن

زمان جوانه زدن درختان میوه در نهالستان خیلی سریع فرا می رسد. در میان شلوغی فصل برداشت تابستان، به نوعی زمانی پیدا می‌کنیم که در میان نهالستان زیبای خود زانو بزنیم و گونه‌های پیوندی را تصور کنیم. با شروع جوانه زدن می توانیم یک یا چند رقم شناخته شده از رقم میوه را به پایه نهال اضافه کنیم. اینجاست که موضوع فرانکشتاین مطرح می‌شود.درخت فرانکشتاین درست مانند هیولای فرانکنشتاین که از قسمت های مختلف بدن انسان های مختلف تشکیل شده بود، دارای بخش هایی از چندین گونه است، به طور دقیق 40، که با پیوند به هم پیوسته اند. به همین دلیل به درخت 40 میوه نیز معروف است.بنابراین برای چند پیوند شما باید دقت جراح (و در حالت ایده‌آل بیش از 50 سال تجربه ) را داشته باشید تا برش‌های ظریف پوست تنه پایه را به اندازه‌ای بزرگ برش دهید که جوانه در آن بلغزد و به خوبی پیوند خورد. در این زمان از سال، نهال ها به اندازه انگشت اشاره شما هستند. هنگامی که شیره شروع به جریان می کند و جوانه جدید به درخت پایه اصلی می پیوندد، آنگاه موفقیت داریم. اما اگر برش‌های ما کمی از بین رفته باشد، جوانه کمی بزرگ یا خشک باشد، یا فصل خیلی دیر باشد، باید دوباره تا بهار منتظر بمانیم تا دوباره با تکنیک پیوند متفاوت تلاش کنیم.



شروع جوانه زدن و پیوند زدن


برای اینکه گیاه پیوند شود باید کامبیوم داشته باشد

هنگامی که یک شاخه درخت میوه جوان را برش می دهید، متوجه چیز جالبی خواهید شد. پوست درخت قهوه ای است، اما بافت داخلی سبز است همانطور که در عکس زیر می بینید. آن لایه سبز بافت زنده درخت است که کامبیوم نامیده می شود . برای اینکه گیاه پیوند شود باید کامبیوم داشته باشد. کامبیوم بخش مهمی از درخت است که می‌توان آن را با سلول‌های تقسیم‌کننده بدن مقایسه کرد و به ما امکان رشد و تجدید مداوم را می‌دهد. ما نمی توانیم گیاهانی مانند علف ها را پیوند بزنیم زیرا فاقد کامبیوم هستند. اما گیاهان دارای کامبیوم، مانند درختان میوه، به راحتی قابل پیوند هستند.



برای اینکه گیاه پیوند شود باید کامبیوم داشته باشد


پیوند جوانه قاشی یا جوانه زدن تراشه در تابستان، بین تیر و شهریور انجام می شود تا جوانه به اندازه کافی فصل رشد را داشته باشد تا در پایه بهبود یابد اما قبل از رشد به خواب زمستانی برسد. این به این معنی است که می‌توانید هر پایه‌ای را که در آن پیوند شکست خورده است، جوانه بزنید و در همان سال موفقیت دیگری در تکثیر ایجاد کنید. رشد امسال را با دنبال کردن یک شاخه تازه رشد کرده از نوک تا زمانی که یک نوار برآمدگی پیدا کنید، پیدا کنید. این نشان دهنده آغاز رشد چوب ۲ ساله است. اطراف این نقطه را قطع کنید.  درختی که رشد ضعیفی دارد ممکن است رشد سالیانه زیادی نداشته باشد، بنابراین فقط بهترین را که می توانید پیدا کنید انتخاب کنید. جوانه های آپیکال ( جوانه انتهایی )در انتها برای پیوند جوانه کاربرد ندارند.





نحوه ی پیوند زدن جوانه قاشقی

جوانه هایی را که می خواهید به پایه خود پیوند بزنید بین دم برگ و ساقه پیدا خواهید کرد. بهتر است جوانه ای را از قسمت مرکزی رشد امسال انتخاب کنید. جوانه‌های نزدیک به پایه چوبی‌تر هستند و بریدن آنها دشوارتر است، جوانه‌های نزدیک به نوک آن کمتر رشد می‌کنند. یک برش در حدود 45 درجه به سمت پایین در چوب پیوندک، حدود 2.5 سانتیمتر زیر جوانه ایجاد کنید. برش باید به اندازه ای عمیق باشد که از پوست عبور کند و کمی به داخل چوب برود، اما عمیق تر نباشد. چاقو را بردارید و دقیقاً همین کار را حدود 2.5 سانتیمتر بالای همان جوانه انجام دهید. از اینجا، چاقو را با احتیاط از پشت جوانه به صورت برش به سمت پایین بکشید و از تمام طول چاقو استفاده کنید تا به اولین برش برسید. با استفاده از ساقه برگ ( دم برگ ) به عنوان دسته، جوانه را جدا کنید. مراقب باشید که سطح برش را لمس نکنید زیرا روغن‌های طبیعی و کثیفی‌های پوست شما می‌توانند در فرآیند پیوند اختلال ایجاد کنند. با دقت و با استفاده از جوانه بریده شده به عنوان راهنمای اندازه، یک برش مربوطه را از پایه خود بردارید. برش جوانه را در شکاف پوستی که به تازگی در پایه ایجاد کرده اید قرار دهید. باید تا حدی توسط دریچه ای در پایین که با اولین برش 45 درجه خود ایجاد کردید، در جای خود ثابت شود. مراقب باشید که لایه های کامبیوم بخش جوانه و پایه به هم برسند، زیرا این مناطق رشد هستند که با هم بهبود می یابند. جوانه را با دقت در جای خود نگه دارید، روی ساقه برگ فشار دهید تا جدا شود. از پایین شروع کنید، جوانه را با نوار پیوند محکم در جای خود بپیچید. اطمینان حاصل کنید که نوار را در حین پیچیدن، روی خود جوانه و درست روی برش بالایی قرار داده اید. نوار پیوند لایه‌های کامبیوم را محکم در کنار هم نگه می‌دارد تا از تماس کافی برای بهبودی اطمینان حاصل کند و ثانیاً از خشک شدن پیوند جلوگیری می‌کند. درخت خود را با نام واریته، نوع پایه، تاریخ پیوند شده و تعداد پیوند برچسب بزنید.



نحوه ی پیوند زدن جوانه قاشقی


مراقبت های بعد از پیوند

پیوند جوانه باید در چهار هفته بعد بهبود یابد، اما بهتر است آن را تا بهار آینده بسته نگه دارید. قبل از شکفتن جوانه در بهار، بند را با دقت بردارید تا ببینید که آیا گرفته است یا خیر. اگر اینطور نبود، نگران نباشید، شما هنوز یک پایه قابل دوام دارید که می توانید با آن پیوند انجام دهید و دوباره اقدام کنید. اگر پیوند گرفته است، قسمت بالای پایه را تا بالای جوانه ای که پیوند زده اید ببرید و برش خود را از جوانه شیب دار کنید تا آب باران را دور کند. اگر دو پیوند زده باشید و هر دو پیوند شما گرفته اند، تصمیم بگیرید که کدام یک قوی تر به نظر می رسد و دیگری را قطع کنید. اگر پیوند قوی تر را نگه می دارید، جوانه پایینی را به سمت بیرون ضربه بزنید تا رشد آن متوقف شود. جوانه های دیگری را نیز که سعی در رشد دارند از پایه جدا کنید.



مراقبت های بعد از پیوند
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.