فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

قلمه هایی که برای این کار استفاده می کنید باید طویل و قوی باشند همچنین طول آنها باید به میزان ۴۰ – ۵۰ سانتی متر باشد که موجب رشد نهال تنومند و مرغوب شوند. برای این کار باید ابتدا زمین خزانه را به شکل عمود برهم شخم بزنید و فضای مناسب برای تکثیر ریشه ها را ایجاد کنید و زمان خواب درخت که پایان فصل زمستان است این کار را باید انجام دهید.
تکثیر درخت انار به روش قلمه - فوت و فن های باغبانی
تکثیر درخت انار به روش قلمه - فوت و فن های باغبانی

قلمه زدن برای تکثیر انار به دو روش صورت می گیرد که شامل قلمه زنی کرتی و قلمه زنی پشته ای است. در قلمه زنی کرتی قلمه ها را به فاصله ۵۰ سانتی متر میان دو ردیف و به فاصله ۳۰ سانتی متر بر روی ردیف کرت ها با سطحی مسطح کاشته می شوند در روش دیگر پشته ای نیز در دو طرف جوی قلمه های ۲۰-۵۰ سانتی متری به شکل مایل کاشته می شوند در این روش فاصله میان قلمه ها از یکدیگر باید ۲۵-۳۰ سانتی متر باشد.



تکثیر درخت انار به روش قلمه


اگر زمان قلمه گرفتن، نوع قلمه، رقم مناسب و حمل و نقل قلمه با دقت انجام گیرد ریشه زایی در فضای باز بیش از ۹۰ درصد خواهد بود. در صورتیکه قلمه ها در گلخانه و درون گلدان پلاستیکی کشت شوند اولا ملزم به انتقال نهال قبل از بیدار شدن نبوده و می توان در سطح وسیع پس از اردیبهشت نسبت به واکاری نهال های خشک شده اقدام نمود. ثانیا از درصد بالاتر ریشه زایی نسبت به فضای باز برخوردار خواهیم بود.



تکثیر درخت انار به روش قلمه


پس از گذشتن یک سال در صورتی که نهال ها خوب آبیاری شوند و با علف های هرز خزانه مبارزه شود قابل انتقال به زمین اصلی خواهند بود. نهال های ریشه دار شده باید دارای رشد خوب، عاری از بیماری ها و نماتدها و قوی باشد تا بتوان در اسفندماه آن را منتقل نمود.



تکثیر درخت انار به روش قلمه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.