فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

يكی از متداول‌ترين بيماری های گياهان زينتی لكه برگی با عامل قارچی Colletotrichum gloeospaioi است كه اصطلاحا ‌ً به آن آنتراكنوز گفته می شود. علائم بيماری آنتراكنوز روی ميزبان‌های مختلف متفاوت ديده می شود و به صورت لكه های خرمایی رنگ تا قهوه‌ای تيره، گرد و ناصاف روی برگ ها ايجاد می شود.
شناخت بیماری آنتراکنوز گیاهان زینتی - فوت و فن های باغبانی
شناخت بیماری آنتراکنوز گیاهان زینتی - فوت و فن های باغبانی

روی بعضی از ميزبان‌ها اين لكه‌ها مجزا باقی مانده در حالی که روی ميزبان ديگر بهم می پيوندند و نواحی وسيعی را به حالت سوخته در سطح برگ ايجاد می كنند. در روی برخی از ميزبان‌ها اين علايم به صورت زخم های زاويه دار محدود به رگ برگ­ها ديده می شوند. اگر ميزبان‌های مختلف را در بيماری آنتراكنوز ملاحظه كنيم، می بينيم كه علائم بيماری از يك ميزبان به ميزبان ديگر كاملاً متفاوت است و لكه ها به صورت گرد، ناصاف و نامنظم تا زاويه دار ديده می شوند.



شناخت بیماری آنتراکنوز گیاهان زینتی


عامل بيماری آنتراكنوز ميزبان‌های وسيعی دارد، و روی بسياری از گياهان مناطق گرمسيری و نيمه گرمسيری به سر می ‌برد. رطوبت زياد هم در بوجود آمدن بيماری اثر زيادی دارد. لكه ها روی غالب ميزبان‌ها به صورت آب سوخته خرمایی رنگ و در محل زخم ها يا لبه برگ ها به وضوح ديده می شوند و به سرعت وسيع شده و به شكل نامنظم كروی خاكستری تا سياه رنگ می گردند.



شناخت بیماری آنتراکنوز گیاهان زینتی


معمولا ‌ً مبارزات زراعی مانند كاهش آب دهی و انتخاب ارقام مقاوم تا حدی در جهت كنترل بيماری آنتراكنوز بی فايده بوده است. اما متداول‌ترين روش برای كنترل بيماری آنتراكنوز گياهان زينتی كاربرد قارچ‌ كش ‌ها به صورت حفاظتی است. همچنين قارچ ‌كش‌هایی مانند كلروتالونيل، مانكوزب و بنوميل به خوبی در كنترل بيماری مؤثر است.



شناخت بیماری آنتراکنوز گیاهان زینتی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.