فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

زمستان زمانی مناسب برای اقداماتی است که انجام آنها موجب اصلاح خاک و کم شدن خسارت آفات و بیماری ها می شود.کود دهی زمستانه،یخ آب،هرس،سم پاشی از اقدامات موثری است که به درختان باغ کمک شایانی می کند.
رسیدگی به درختان باغ در زمستان - فوت و فن های باغبانی
رسیدگی به درختان باغ در زمستان - فوت و فن های باغبانی

فصل زمستان بهترین زمان و فرصت برای تغذیه و اصلاح خاک محسوب می‌شود.کود های شیمیایی و دامی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هر دو بایستی در باغات استفاده شوند. کود حیوانی شرایط جذب را برای عناصر شیمیایی فراهم می کند اما تمام نیاز گیاه را نمی ده کند و این کمبودها باید توسط کود های شیمیایی مرتفع گردد. توصیه می شود باغداران هر3 سال یکبار اقدام به استفاده از کود کنند.بسته به اندازه درخت تعدادی چاله دور درخت حفر شود که ابعاد آن 40*50 سانتی متر بوده و توسط کودهای شیمیایی و دامی (4 تا 5 کیلوگرم ) پر می شود.تعداد چاله ها 2 تا 5 عدد است. کود دامی بایستی کاملاً پوسیده باشد و زمان مناسب جهت کوددهی اواخر زمستان است.



رسیدگی به درختان باغ در زمستان


یخ آب یا آبیاری غرقابی یک روز قبل از اینکه دمای هوا به سرمای قابل توجهی (کمتر از صفر درجه سانتیگراد) برسد در از بین بردن بسیاری از تخمها ، لاروها و حشرات کامل تاثیر بسیار زیادی دارد ، ضمن اینکه بسیاری از بیماریهای قارچی و باکتریهای هم کنترل نسبی می شود و موجب بهبود خواص فیزیکی خاک می شود.بهترین دمای هوا برای انجام این عملیات دمای ۷- است اما دماهای پایین تر از صفر تا ۱۰- مفید هستند باید توجه داشت که دماهای بسیار پایین میتواند به طوقه و ریشه درختان خسارت بزند و لذا در چنین دماهایی این روش توصیه نمی گردد.



رسیدگی به درختان باغ در زمستان


هرس

هرس: صرف نظر از هرس «فرم‌دهی» که در باغهای غیربارور و به منظور ايجاد اسكلت قوب و محكم و شكل مناسب و مورد نظر انجام می‌شود انجام هرس «باردهی» در فصل خواب زمستانه یکی از فعالیتهای ضروری است. بطورکلی به تمامی عملياتی كه در دوره خواب زمستانه بر روی درختان بارده و به منظور قطع یک بخش، يا تمام شاخه يك درخت انجام می شود، هرس «باردهی» مي‌گويند. هدف از این هرس، تحت تاثير قراردادن و هدايت نحوه رشد و باروری گياه است. هرس باردهی شامل هرس «سربرداری» وهرس «تنک شاخه» و «حذف پاجوش» می‌باشد.



هرس


سم پاشی

سم پاشی : یکی از مؤثر­ترین اقدامات، هم برای درختان منازل و هم باغ‌های وسیع، سمپاشی زمستانه (پیش‌بهاره) است. سمپاش زمستانه را بعد از انجام هرس درختان انجام دهید. حداقل یک هفته قبل از تورم جوانه ها عملیات سمپاشی را انجام دهید



سم پاشی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.