فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

یکی از آفات مهم ودرجه اول باغات مرکبات خصوصا" نهالستانها ودرختان جوان کنه قرمز مرکبات می باشد .این کنه با قطعات دهانی خود سطح برگ ، سرشاخه های جوان حتی پوست میوه را پاره کرده واز شیره مترشحه آن تغذیه می نماید .زخمهای ایجاد شده توسط کنه در حالتهای طغیانی بسیار زیاد بوده وسطح خسارت دیده بصورت نقاط ریز زرد رنگ در متن برگ یا سرشاخه حتی پوست میوه به تعداد بسیار زیاد مشاهده می شود در حالت کلی سطوح خسارت دیده برنزه شده ودرختان خسارت دیده نسبت به درختان سالم کاملا متمایز می باشد .
شناخت کنه  های مرکبات و نحوه ی مبارزه با آنها - فوت و فن های باغبانی
شناخت کنه  های مرکبات و نحوه ی مبارزه با آنها - فوت و فن های باغبانی

اندازه کنه های این خانواده 8/0 – 2/0 میلیمتر بوده ، تخم این کنه به رنگ قرمز وپیازی شکل با یک ساقه میانی تقریبا بی رنگ که با بینوکولر کاملا مشخص می باشد . این کنه سبب ضعف عمومی نهال یا درخت می گردد وباعث ریزش برگ ، شکوفه ها ومیوه های تازه تشکیل شده می شود و درختان جوان کاملا از رشد باز می مانند .زمستان گذرانی کنه عمدتا بصورت تخم بوده ولی با عنایت به شرایط جوی سالهای اخیر، تمام مراحل رشدی کنه ( تخم ، پوره وکنه های بالغ ) نیز مشاهده گردیده است .



شناخت کنه  های مرکبات و نحوه ی مبارزه با آنها


کنه قرمز چند نسلی بوده و مناسب ترین زمان فعالیت این آفت اوایل بهار ( هنگامیکه هوا از سردی رو به گرمی می رود ) واوایل پائیز ( هنگامیکه هوا از گرمی رو به سردی می رود . ) می باشد که بیشترین تراکم را داراست . فعالیت کنه در هوای گرم وسرد بسیار کند ومحدود می شود .



شناخت کنه  های مرکبات و نحوه ی مبارزه با آنها


جهت مبارزه با این آفت مبارزه زمستانه ( روغن پاشی زمستانه به همراه کنه کشهای نیسورون یا اورتوس یا آپولو یا انویدور به میزان 5/0 در هزار ) ومبارزه بهاره با استفاده از کنه کشهای آمیتراز 2 در هزار یا نئورون 1 در هزار یا نیسورون یا اورتوس 5/0 در هزار توصیه می گردد .



شناخت کنه  های مرکبات و نحوه ی مبارزه با آنها
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.