فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بید مشک درختچه ای است از نژاد بید، دو پایه که این پایه ها با هم کمی فرق دارند که اندازه آن از بید معمولی کوچک‌تر، به ارتفاع ۱۰ -۸ متر. چوب زیر پوست با زخم های خطی مشخص به طول ۱۸ – ۲ میلیمتر. شاخه چه های یکساله به ضخامت ۸/۱ – ۷/۲ میلیمتر.زادگاه آن ایران، جنوب شرق ترکیه، جنوب شرق ماورای قفقاز، عراق، تالش، افغانستان و پاکستان بوده است. در ایران از پراکندگی جغرافیایی نسبتا زیادی در مناطق معتدله و معتدله سرد برخوردار است و در بسیاری از نقاط کاشته می شود. گرگان، مازندران، گیلان، آذربایجان، اصفهان، فارس، کرمان، یزد و تهران استان هایی است که این گیاه در آن می روید.
پرورش درخت بید مشک - فوت و فن های باغبانی
پرورش درخت بید مشک - فوت و فن های باغبانی

شاخه‌چه‌های یکساله نازک دارد. جوانه‌های گلدار آن تخم مرغی شکل و با نوکی بسیار کوتاه است.برگ‌ها نسبتا بزرگ است و طول آن ۱۲-۵ سانتیمتر می باشد. و پهنای آن به ۵ سانتیمتر هم می رسد. در مرکز سطح تحتانی برگ، کرک‌هایی گسترده دارد.گل‌آذین آن دم‌گربه‌ای و ضخیم است با کرک هایی انبوه که بلند و مجزا است.اسانس گل‌های بیدمشک خاصیت ضد میکروب، ضد نفخ، ضد تورم، ضد سرفه، ضد آسم و مقوی قلب دارد. عرق بیدمشک به عنوان تقویت کننده، آرام بخش، ضد رطوبت و ضد‌ گرمازدگی به کار می‌رود.



پرورش درخت بید مشک


نیازمند مکانی با نور کامل آفتاب است اما تا حدودی در نیمه سایه – نیمه آفتاب نیز می تواند بروید. در واقع هر مقدار که خاک سنگین تر باشد و رطوبت بیشتری در آب وجود داشته باشد ، وجود نور مستقیم بیشتر به رشد آن کمک خواهد کرد. مکانی کاملا سایه موجب بلند و باریک شدن ساقه ها و عدم شکل گیری شاتونها و یا ریزش زودهنگام آنان می شود همچنین در مکان سایه ، شاتونها از عطر چندانی برخوردار نیستند.



پرورش درخت بید مشک


در بیشتر خاک ها از سبک و شنی تا خیلی سنگین رسی رشد می کند.نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد. به خاک همیشه خیس هم مقاوم است.سرمایی بیش از منفی ۲۰ درجه را تحمل می کند و خشک نمی شود.



پرورش درخت بید مشک


در اواخر پاییز می توان از ساقه های یک ساله که به خوبی رشد کرده اند و چوبی شده اند و یا در اواخر بهار الیه اواسط تابستان از ساقه های نیمه چوبی ، قلمه ها را به طول حدود ۳۰ سانیتمتر تهیه کرد و در مخلوط سبک که به خوبی رطوبت را نگه می دارد همانند کوکوپیت+پرلایت و یا خاک برگ +کوکوپیت کشت کرد و در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم افتاب با دمای حداقل ۱۳ درجه قرار داد تا ریشه ها رشد کنند که معمولا ظرف دو هفته این اتفاق می افتد. ریشه زایی قلمه های بید آسان صورت می گیرد و حتی سرشاخه های بید به آسانی در آب ریشه دار می شوند و زمانی که ریشه ها به خوبی رشد کردند می توان آنان را در گلدان و یا مکان اصلی در باغ و باغچه کشت کرد .



پرورش درخت بید مشک
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.