فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

آئونیوم گیاهی زیبا از خانواده کراسولاسه است .ساقه کرم مایل به قهوه ای است رنگ برگسار متنوع است و از سبز کم رنگ تا بنفش تیره که گاه مشکی به نظر میرسد.بسیاری از واریته های آن ساقه ندارند و یا ساقه کوتاهی دارند برخی واریته ها با بزرگ شدن و رشد گیاه و ریزش برگهای پایین ساقه ارتفاع می یابددر شرایط مناسب این گیاه گل هم تولید میکند.از محبوبترین انواع آئونیوم Aeonium arboreum است دلیل محبوبت آن رنگ بسیار جالب برگسار بالغ آن است که بنفش بسیار تیره است که گاهی مشکی به نظر میرسد.گلهای آئونیوم به رنگ کرم،زرد،صورتی ،نارنجی یا قرمز است در اکثر نمونه های این گیاه شاخه و یا دسته برگی که گل در انتهای ان تشکیل شده است بعد از اتمام فصل گلدهی خشک میشود.
نگهداری از ساکولنت آئونیوم (بشقابی ) - فوت و فن های باغبانی
نگهداری از ساکولنت آئونیوم (بشقابی ) - فوت و فن های باغبانی

آئونیوم در مکانهای با آفتاب مستقیم و همچنین نیم سایه رشد میکند به طور کلی انواع آئونیوم ها که برگهای سبز دارند در مکانهایی نیم سایه بهتر رشد میکنند و واریته هایی که رنگ بنفش دارند افتاب مستقبم را میپسندند البته در روزهای گرم تابستان و بخصوص در بعد از ظهر بهتر است که این گیاهان در معرض اشعه مستقبم و سوزان آفتاب قرار نگیرد و در غیر اینصورت نوک و حاشیه برگهای گیاه خواهد سوخت. از طرفی نور مستقیم آفتاب در طی ماههای سرد زمستان و یا مواقعی که دما حدود 25 درجه و کمتر است به رشد این گیاه کمک میکند.



نگهداری از ساکولنت آئونیوم (بشقابی )


آئونیوم به آب کمی نیاز دارد برای رشد بهتر گیاه در فصل رشد هر زمان سطح خاک و همچنین سطوح زیرین خاک تا عمق 1 تا 2 سانت خشک شد گیاه را آب دهید در فصل سرد آئونیوم به آب کمی نیاز دارد. البته آبیاری واریته های مختلف فرق دارد.به این معنی که نمونه های کوچک اندام و بدون ساقه را گاهی باید در طی رکود و فصل سرد آبیاری منظم کرد تا خاک خشک نشود اما نمونه های ساقه دار که شبیه درختچه رشد میکنند را میتوان کمتر آب داد به نحوی که خاک تا حد زیادی خشک شود .که البته این مسئله موجب چروکیدگی برگسار و همچنین ریزش برخی از برگهای ان خواهد شد اما اگر چنین عمل نشود و ابیاری گیاه ادامه یاید از آنجا که گیاه در حالت رکود است و آبی مصرف نمیکند احتمال پوسیدگی ریشه افزایش می یابد از آب ولرم برای آبیاری استفاده کنید.



نگهداری از ساکولنت آئونیوم (بشقابی )


آئونیوم خاک سبک با زهکش بالا میخواهد دو قسمت شن +یک قسمت پیت ماس برای این گیاه مناسب است. گلدانهای سفالی به دلیل تهویه بهتر خاک برای این گیاه مناسب تر از گلدانهای پلاستیکی و یا فلزی است تا زمانی که خاک زهکش خوبی داشته باشد این گیاه سالمتر است .هر مقدار خاک غنی باشد اما در آبیاری زیاده روی شود و یا بافت خاک سنگین باشد و مانده آبی ایجاد شود گیاه از بین میرود. در مورد کوددهی این گیاه نیاز به کوددهی زیادی نداره و ماهی یکبار در فصل رشد از بهار تا اول پاییز با کودهایی که پتاسیم .فسفر و نیتروژن یکسان دارد استفاده کنید .این گیاه نیاز هر ساله به تعویض گلدان ندارد و هر چند سال یکبار با توجه به میزان رشد گیاه و کوچک شدن گلدان نسبت به تعویض اقدام کنید.



نگهداری از ساکولنت آئونیوم (بشقابی )


واریته های که ساقه های بلندی دارند را میتوان با قلمه ساقه تکثیر کرد. ساقه را از چند سانتیمتری زیر یک دسته برگ جدا کنید به نحوی که قلمه 10 سانت طول داشته باشد. قلمه ها را یک تا دو روز در مکانی خشک و بدور از نور مستقیم قرار دهید تا رطوبت اضافه را از دست بدهد و جای بریدگی پینه بزند.انتهای قلمه ها را در هورمون ریشه زا فرو برده و در گلدانی مناسب حاوی شن مرطوب یا کوکوپیت یا مخلوط پیت ماس و ماسه کاشته و بعد یک هفته آبیاری کنید.آبیاری کم در حد مرطوب کردن بستر باشد.واریته هایی که ساقه ندارند و یا ساقه بسیار کوتاهی دارند را با کمک قلمه برگ تکثیر میکنند.



نگهداری از ساکولنت آئونیوم (بشقابی )
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.