فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

زبان گنجشک با نام انگلیسی Weeping ash و نام علمی Fraxinus excelsior از خانواده Oleaceae، درختی خزان کننده و بومی اروپاست که در جوانی تاج پوش آن باز و پوست درخت صاف و خاکستری رنگ است اما وقتی به بلوغ میرسد تاج آن متراکم شده و پوست درخت زبر و با شکافهای عمیق میشود. گلها به رنگ ارغوانی است که قبل از نمایان شدن برگها، گلها شکوفا میشوند. میوه های آن در ابتدا سبز هستند و با رسیدن قهوه ای میشوند. جالب است بدانید که اگر وقتی سبزاست اقدام به کاشت آن کنید، سریع جوانه میزند اما اگر میوه قهوه ای کشت شود، 18 ماه طول میکشد تا جوانه بزند.
معرفی درخت زبان گنجشک و شرایط نگهداری - فوت و فن های باغبانی
معرفی درخت زبان گنجشک و شرایط نگهداری - فوت و فن های باغبانی

زبان گنجشک گیاهی سریع الرشد می باشد و جهت کاشت در حاشیه خیابان توصیه می شود .از نظر نوردهی باید در مکانی قرار گیرد که آفتاب کامل باشد. محیط های همچون ساحلی و گرمسیر رو می پسندد .



معرفی درخت زبان گنجشک و شرایط نگهداری


از نظر آبیاری باید گفت که میتواند خشکی را تحمل کند اما مسلما خاک مرغوب و حاصلخیز، بهترین شرایط رشدی را برای آن ایجاد میکند. گرما را میتواند تحمل کند اما در مقابل سرمای شدید آسیب میبیند.



معرفی درخت زبان گنجشک و شرایط نگهداری


جهت ازدیاد این گیاه از کاشت بذر استفاده می شود .این درختان از سنین 15 – 20 سالگی شروع به بذردهی کرده و هر 1 – 5 سال یکبار بذر فراوان می دهند. بذور انواع زبان گنجشک حالت سستی بذر دارند، حتما باید قبل از کاشت تحت تیمار قرار بگیرند که با توجه به عامل سستی بذر که نارس بودن جنین و زمستان گذرانی است، باید حد فاصل زمان جمع آوری یعنی حدود اوایل زمستان تا سال بعد را برای 150 تا 300 روز تحت تاثیر تیمار سرد و مرطوب قرار بگیرند. البته قبل از شروع دوره تیمارهای سرد و مرطوب، یک دوره کوتاه مدت تیمار گرم توصیه می شود. این تیمار برای از بین بردن حالت نارس بودن جنین می باشد. با توجه به دوام حیاتی بذور می توان بذرها را برای چندین سال در دماهای سرد و رطوبت کم نگهداری کرد.



معرفی درخت زبان گنجشک و شرایط نگهداری


فصل مناسب کاشت اواخر تابستان یا اوایل پاییز است تا بذر در بهار سال بعد جوانه بزند.از آنجا که بذور پس از رسیدن سزیعا پراکنده می شوند، بهتر است هنگامی که بال های میوه سبز رنگ است اقدام به چیدن میوه کرد. پس از چیدن آنها را در برابر نور خورشید قرار می دهند تا خشک شود. برای جدا کردن باله ها از بذور از روش خیساندن بذرها در آب و سپس خشک کردن آنها استفاده می کنند. باله ها تحت تاثیر جذب و دفع رطوبت پوسیده وسست شده و به راحتی جدا می شوند. البته از ابزارهای مکانیکی نیز می توان استفاده کرد. پس از 2 سال كه نهالهای جوان رشدكافی نمودند به محل اصلی منتقل می شوند.



معرفی درخت زبان گنجشک و شرایط نگهداری
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.