فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۳/۱۲         
  

مبحث هرس درختان در فضای سبز شهری ، امری کاملا تخصصی و فنی می باشد. هرس اینگونه درختان با هرس درختان میوه کاملا متفاوت می باشد .در سالهای اخیر در برخی از شهرها بدلیل عدم آگاهی از این موضوع ، درختان کهنسال را که طی سالهای متمادی با زحمت و هزینه های فراوان به اندازه قابل توجهی رشد نموده و به قولی وقت ثمر آن فرا رسیده، با هرس شدید و غیر اصولی عمده ای از تاج درخت را از بین برده و شکل بسیار زننده ای برای درخت در همان سال و سالهای آتی ایجاد می نمایند.
هرس گیاهان فضای سبز - فوت و فن های باغبانی
هرس گیاهان فضای سبز - فوت و فن های باغبانی

این عمل همچنین زیانهای جبران ناپذیری به پیکره درخت وارد خواهد ساخت درختانی که بدین نحوه هرس گردیده اند نیازمند یک فرد هرس کار متخصص بوده که با هرس اصلاحی و طی چند سال متوالی بتواند درخت را مجددا به شکل اولیه درآورد. هرس های شدید علاوه بر فراهم کردن موجبات خشکیدگی درخت ، موجب بر هم زدن تعادل هورمون های درونی نیز خواهد شد و چنانچه به هر دلیل قصد هرس شدید داشتیم، این امر باید زیر نظر افراد متخصص و حداقل ظرف 3 الی 4 سال و به صورت تدریجی انجام شود.



هرس گیاهان فضای سبز


همانطور که می دانیم عکس العمل درختان مختلف در مقابل هرس بسیار متفاوت خواهد بود( با توجه به نحوه رشد ، میزان رشد سالیانه ، حرکت مواد غذایی در درخت، هورمون های گیاهی ، فیزیولوژی درخت و ...) لذا فرد هرس کار می بایستی علم و هنر این عمل را داشته باشد و علاوه بر موارد فوق به مواردی از قبیل مسایل اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و نکاتی نظیر رفت و آمد افراد و وسایط نقلیه ، زیبایی ظاهری درخت و ... توجه کافی نماید.



هرس گیاهان فضای سبز


بر اساس شکل طبیعی درختان ، لازم است قبلا" در خزانه های تولید، هرس و تربیت اولیه بر روی نهال صورت پذیرد بعبارتی هرس در فضای سبز هدف نیست ، وسیله ای است برای تربیت درخت. از آنجا که این عمل بطور صحیح و مناسب در اکثر نهالستانها انجام نمی شود ، لازم است پس از کاشت ، با توجه به فرم طبیعی درخت (ستونی- هرمی- بیضی- کروی ومجنون) و نوع کاربرد در فضای سبز اسکلت اولیه درخت را با تربیت مناسب ( هرس اولیه که بسیار مهم وحیاتی می باشد ) شکل دهیم. البته همانگونه که ذکر شد در شرایط ایده آل بهتر است این کار در نهاستان انجام شده و در محیط های شهری احتمال شکسته شدن بازوهای اصلی توسط افراد خصوصاً برخی از دانش آموزان می باشد که شکل نامطلوبی را برای درخت در سالهای آینده به وجود خواهد آورد. اینگونه درختان بهتر است جابجا شده و نهال جدیدی جای آن غرس گردد.



هرس گیاهان فضای سبز


جهت حذف شاخه های مزاحم رفت و آمد افراد و وسایط نقلیه، این عمل بهتر است در محل نهالستان و زمان تربیت نهال انجام شود و هرچه درخت جوان تر باشد این نوع تربیت را آسانتر می توان انجام داد. به طور معمول ارتفاع عبور و مرور افراد حدود 2 متر و وسایط نقلیه 3 الی 4 متر لحاظ می شود.بنابراین چنانچه بخواهیم نهالی با این مشخصات تربیت کنیم حداقل به 3 الی 5 سال زمان در محل نهالستان نیازمندیم. لذا از کاشت هر گونه نهال های ضعیف که هرس(تربیت) نشده اند ، در معابرهای شهری می بایستی جدا خودداری نمود.



هرس گیاهان فضای سبز


در موقع حذف کامل یک شاخه، صرفنظر از قطر آن، باید دقت شود که برشی که برای پیرایش داده می شود در پایین ترین قسمت شاخه ای که قرار است حذف شود و به موازات تنه اصلی ایجاد شود، بطوریکه قسمتی از شاخه بریده شده بر روی تنه یا شاخه اصلی باقی نماند. این امر باعث می شود که سطح بریده شده، سریعا توسط بافت پوششی پینه التیام یابد و راه نفوذ عوامل بیماری و پوسیدگی مسدود گردد.در هنگام حذف کامل شاخه ها، باید دقت داشت که هر چه زاویه ای که شاخه با تنه و یا شاخه حامل خود می سازد به قائمه نزدیکتر باشد، این شاخه قویتر بوده، رشد بهتری خواهد نمود و چنین زاویه ای در مقابل وزن میوهیا برف و فشارهای خارجی تحمل بیشتری خواهد داشت. بنابراین در هنگام هرس باید در درجه اول شاخه هایی حذف شوند که با تنه یا شاخه حامل خود زاویه بسته تری می سازند و در نتیجه ضعیف ترهستند.



هرس گیاهان فضای سبز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.