فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

کوکوپیت به نوعی بستر کشت گفته میشود که از الیاف دور میوه نارگیل یا الیاف تنه درختان نارگیل به وجود میاید. کوکوپیت دارای خواصی در نگهداری رطوبت و تخلخل هوایی و دارای ph مناسب است .در باغبانی امروزه از کوکوپیت به فراوانی استفاده میشود. کوکوپیت اغلب از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند هندوستان، سریلانکا و … وارد کشور می شود.
استفاده از کوکوپیت در باغبانی امروز - فوت و فن های باغبانی
استفاده از کوکوپیت در باغبانی امروز - فوت و فن های باغبانی

کوکوپیت به صورت متراکم وارد بازار می شود و برای اینکه قابل مصرف باشد در زمان رسیدن به مقصد با اضافه کردن آب به کوکوپیت به صورت پودر در میاید بعد از اضافه کردن آب، به ازای هر 1 کیلوگرم کوکوپیت فشرده 12 الی 15 لیتر کوکوپیت مرطوب بدست می آید.



استفاده از کوکوپیت در باغبانی امروز


خاک کوکوپیت طبیعی ترین تهویه کننده است و از سخت شدن خاک جلوگیری میکند و باعث افزایش تخلخل خاک میشود.کوکوپیت کیفیت گیاه را به خصوص در شرایط آب و هوایی خشک تا زمان فروش حفظ می نماید.کوکوپیت دارای ph خنثی تا کمی اسیدی است و برای گیاهان مناسب است.کوکوپیت برای بستر کشت در هیدروپونیک، گلخانه‌های تولید گیاه زینتی و سبزیجات گلخانه ای کاربرد دارد. معمولاً به صورت مخلوط با پرلایت، پیت و ماسه به کار می‌رود.ترکیب رایج برای استفاده در بستر گیاهان خانگی و زینتی معمولا نسبت 50 درصد کوکوپیت + 40 درصد پیت ماس + 10 درصد پرلیت است. (این ترکیب در مورد گیاهان مختلف تفاوت داشته و عامیت ندارد)



استفاده از کوکوپیت در باغبانی امروز


کوکوپیت به دلیل كیفیت ذاتی الیاف نارگیل، در دسترس بودن آب و هوای بهینه برای ریشه دارنمودن سریع و تكثیر ایده آل گیاه می باشد. در بسیاری از موارد این امر منجر به سرعت بیشتر ریشه دارشدن قلمه ها در طول سال و نیز استفاده بهینه از فضای گلخانه و تجهیزات می گردد.کوکوپیت به دلیل آنكه الیاف نارگیل (Coir ) بالاتر از سطح زمین رشد می كند، هیچگونه بذور علف هرز و بیماریهای ناشی از خاك را به همراه ندارد.



استفاده از کوکوپیت در باغبانی امروز


کوکوپیت به عنوان یک افزودنی به خاک بکاربرده میشود و با توجه به کمبود مواد مغذی در ترکیب آن معمولا تنها افزودنی برای رشد گیاه نیست .وقتی گیاه در کوکوپیت پرورش داده می شود بسته به نوع گیاه بایستی از مواد مغذی دیگری نیز استفاده کرد . کوکوپیت هایی که در کشورهای سریلانکا و هند تولید میشوند شامل مقدارقابل توجهی مواد مغذی از جمله پتاسیم می باشند .



استفاده از کوکوپیت در باغبانی امروز


در جمع بندی می توان گفت خاک کوکوپیت بستر کشت هیدرو پونیک وبهترین بستر رویش بذر، قلمه، انواع پیاز و نشاء می باشد و مقدار بالای لیگنین در کوکوبیت توسعه میکروارگانیسمهای مطلوب را تشویق میکند. کوکوپیت کاملاً آلی است. هیچ گونه تاثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد و مناسبترین جایگزین برای پیت موس, پرلیت , پشم سنگ ,سنگ خلل و فرج دار (Pumice) , خاک رس و ورمیکو لیت منبسط شده می باشد.



استفاده از کوکوپیت در باغبانی امروز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.