فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

گیاه زغال اخته به صورت درخت یا درختچه در کنار جریان آب و یا در بیشه ها می روید .گل های زغال اخته، زرد رنگ و خوشه ای می باشد و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل دارد . برگ های سبز پررنگ و براق و نوک تیزی دارد. میوه ی آن به شکل بیضی و حدوداً به اندازه ی آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد. رنگ میوه ی آن قرمز بسیار خوش رنگ می باشد .
کاشت و پرورش زغال اخته - فوت و فن های باغبانی
کاشت و پرورش زغال اخته - فوت و فن های باغبانی

زغال اخته در منطقه ی وسیعی از اروپا، آسیا به خصوص ایران، ارمنستان و قفقاز می روید. محل رویش این گیاه در ایران، در جنگل های ارسباران، کوه های البرز، منطقه ی الموت، کوهین قزوین و در جنگل های بین مازندران و گیلان می باشد.شکوفه های درخت ذغال اخته در اواخر فصل سرد زمستان، تقریباً سه هفته آخر، یا اوایل فصل بهار و پیش از پیدایش برگ ها پدیدار می شود. شکوفه های زغال اخته رنگ زرد بسیار زیبایی دارند و در خوشه های مدور بر روی شاخه های سخت گرد هم می آیند. از این رو به خوبی در زمینه تیره رنگ شاخه ها دیده می شوند. شکوفه های کوچک اخته در اواسط تابستان به میوه های شفتی تبدیل می شوند .میوه های بیضی شکل ذغال اخته به طول 1 تا 2/5 سانتی متر و پهنای یک سانتی متر ، در ابتدا زرد رنگ هستند و به تدریج رنگ آنها رو به قرمزی می رود و میوه های آن طعم ترش و شیرینی دارد.به طوری که میوه هایی که به رنگ قرمز تیره یا آلبالویی شوند قابل خوردن هستند.



کاشت و پرورش زغال اخته


کاشت آن به دو صورت استفاده از نهال های بذری و نهال های خوابانیده جداشده از پایه ی مادری می باشد. تکثیر نهال بذری آن مشکلات زیادی داشته و معمولا بذرها به سختی سبز شده و طول دوره رشد آن طولانی می باشد و نیاز به 6 الی 7 سال مراقبت دارد و پس از آن شروع به باردهی می کند. روش دیگر کاشت استفاده از نهال های خوابانیده می باشد که سریعتر به مرحله باردهی می رسند و نوع میوه آن قابل پیش بینی است.



کاشت و پرورش زغال اخته


کاشت متراکم در نقاط با آفتاب مستقیم و دمای بالا برای این گیاه مناسب تر می باشد و کاشت این گیاه بین سایر درختان با شرایط مشابه این گیاه نظیر فندق و سایر درختان که نیاز آبیاری مشابه داشته و ایجاد رقابت و سایه اندازی شدید ندارند مناسب تر است.خاک مناسب برای رشد و نمو این گیاه باید سبک و دارای مواد آلی کافی باشد چرا که ریشه این درخت افشان و سطحی می باشد. PH قابل رشد برای این گیاه بین 6 تا 8 می باشد و به نمک و شوری خاک حساس می باشد.



کاشت و پرورش زغال اخته


برای ایجاد باغ و کاشت نهال فاصله بین هر دو درخت 3 الی 4 متر و فاصله بین دو ردیف 3.5 تا 5 متر مناسب است. حفر گودال مناسب برای نهال شرایطی است که ریشه گیاه به صورت آزاد و خاک سبک و مواد آلی کافی در اطراف ریشه وجود داشته باشد.



کاشت و پرورش زغال اخته
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.