فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

شمعدانی معمولی مقاومت زیادی در برابر گرما دارد و به عنوان گل باغچه ای در فصول گرم استفاده میشود.لیکن در مناطقی که دارای زمستانهای سرد هستند بهتر است در مکانهای پوشیده و پر نور قرار گیرد.اگر دمای هوا به صفر درجه برسد و همچنان در فضای آزاد باشد، مساوی با مرگ این گیاه است. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان دور آن نایلون ضخیمی بپیچید ولی بهتر است آن را به فضای سرپوشیده منتقل کنید.
نگهداری  از شمعدانی در پاییز - فوت و فن های باغبانی
نگهداری  از شمعدانی در پاییز - فوت و فن های باغبانی

در فصل پاییز قبل از آوردن شمعدانی ها به فضای خانه بهتر است شاخه های بلند آن کمی هرس شوند و خاک گلدان ها تعویض گردد یا به خاک آنها مقداری خاک تازه ترکیبی از کمپوست ، ماسه و کود دامی پوسیده اضافه گردد.



نگهداری  از شمعدانی در پاییز


برگ‌ها و ساقه‌های اکثر انواع این گیاه، در فصل پاییز خشک می‌شوند؛ به همین دلیل باید ساقه و برگ‌های خشک آن را گرفته و آن را برای شاخه و برگ‌های تازه در فصل بهار آماده کنیم.شمعدانی نسبت به سرما حساسیت دارد پس بهتر است در فصول سرد در داخل ساختمان نگهداری شود، اما بعد از رفع خطر سرما آن را به خارج از ساختمان ببرید.اگر در دوره زمستان آن را به درون منزل منتقل کنید، و در یک محیط خنک ولی در معرض نور آفتاب قرار دهید، گل می‌دهد، ولی نه به آن اندازه که در تابستان پر گل بوده است.



نگهداری  از شمعدانی در پاییز


نگهداری این گیاه در زمستان مشکل‌تر می‌باشد، به عنوان مثال لازم است به آن کمتر آب بدهید (خاک نیمه خشک) و آن را تا ۱/۳ هرس کنید و در صورت لزوم ماهی یک بار کود دهی کنید.آبیاری مرتب و به موقع را فراموش نکنید. قبل از اینکه خاک کاملاً خشک شود به آن آب بدهید. خاک باید زهکش داشته باشد تا آبهای اضافه از گلدان خارج گردد. اگر آب زیاده از حد به آن بدهید و خاک حالت باتلاقی پیدا کند خیلی زود ساقه ها و ریشه هایش در معرض فساد و پوسیدگی قرار می گیرند. برگها زرد و آبکی گشته و می ریزند. در این شمعدانی ها بلافاصله ساقه های پوسیده و برگهای زرد را جدا نموده و آبیاری را کم کنید؛ یعنی موقعی به آن آب بدهید که خاک کاملاً خشک شده باشد.



نگهداری  از شمعدانی در پاییز


خاک مناسب گلدان برای داخل ساختمان یا پاسیو و یا باکس های گل مخلوطی از 3 قسمت خاک لوم خوب (خاک باغچه) و یک قسمت کود دامی پوسیده یا تورب و یک قسمت ماسه می باشد. چنان که به این مخلوط مقداری نیز کود شیمیایی مثلاً سوپر فسفات اضافه شود بهتر خواهد بود. درجه حرارت مناسب برای رشد و نمو شمعدانی در فصول سرد 10-15 درجه سانتی گراد است.



نگهداری  از شمعدانی در پاییز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.