فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

چالکود بهترین و ساده ترین روش کود دهی درختان مثمر و غیر مثمر می باشد .تغذیه باغات به روش چالکود موثر ترین راه در افزایش کمی و کیفی محصولات باغی می باشد.در این روش نزدیک ریشه درخت چاله هایی حفر شده ، سپس با مخلوط کودهای آلی و شیمیایی پر می شود.بهترین زمان برای روش چالکود، اواخر پاییز ،زمانی که برگهای درختان میوه کاملا̋ خزان شده باشند و یا آخر زمستان قبل از شروع دوره رشد رویشی درختان میوه می باشد .سن درختان بایستی 5 سال به بالا باشند.
چالکود بهترین و ساده ترین روش کود دهی به درختان - فوت و فن های باغبانی
چالکود بهترین و ساده ترین روش کود دهی به درختان - فوت و فن های باغبانی

روش کار به این صورت است که ابتدا چاله هایی در قسمت انتهایی سایه انداز درخت حفر می کنیم .4 -2 چاله مطلوب می باشد که قطر آنها 50 – 30 سانتیمتر و به عمق 120 – 50 سانتیمتر می باشد . علت حفر چاله ها در قسمت انتهایی سـایه انداز درخت آن است که بیــشتر ریشه های جوان و فعال در این منطقه قرار می گیرند و توانایی ریشه های جوان و فعال در جذب آب و عناصر غذایی بیش از ریشه های پیر می باشد. درضمن حفر چاله در چنین مناطقی به ریشه های اصلی و قطور درختان صدمه نمی رساند. محل چاله باید در جایی باشد که آب آبیاری حتماً به طریقی آن را خیس کند.



چالکود بهترین و ساده ترین روش کود دهی به درختان


چاله ها با مخلوطی از کود دامی یا خاک برگ یا کمپوست و کود شیمیایی مناسب پر می شود .کودهای مورد نیاز برای 5 سال حساب می شود.در سالهای بعد افزودن کودهای شیمیایی متحرک و غیر متحرک بر سطح چاله ها امکان پذیر است .چون حرکت این کودها به همراه آب آبیاری در داخل کود دامی به راحتی انجام می شود نیازی به صرف هزینه جهت پا بیل و زیر خاک کردن کودهای شیمیایی غیر متحرک نیست .با لگد کردن کود داخل چاله تا حد زیادی آن را بفشارید و در صورت نشست مجدداً کود دامی اضافه کنید تا هم سطح خاک شود. بلافاصله پس از کود دهی چاله ها آبیاری شوند.



چالکود بهترین و ساده ترین روش کود دهی به درختان


برای هر درخت بارده ده ساله و بیشتر در درختان سیب، زرد آلو بادام هلو از فرمول کودی زیر می توان استفاده کرد : فرمول اول) 2 کیلو گرم کود ماکروی کامل+ یک کیلو گرم بیوفسفات طلایی+ 5/0 کیلو گرم سولفات روی. فرمول دوم) 2 کیلوگرم کود ماکروی کامل + یک کیلو گرم بیوفسفات طلایی + 5/0 کیلو گرم کود میکروی کامل. فرمول سوم) 2 کیلو گرم ماکروی کامل + 1 کیلو گرم گوگرد گرانوله +5/0 کیلو گرم سولفات روی. فرمول چهارم) یک کیلوگرم نیترات آمونیوم یا یک کیلو گرم سولفات آمونیوم + 350 گرم سوپر فسفات تریپل یا 350 گرم فسفات آمونیوم یا 500 گرم بیوفسفات طلایی + یک کیلو سولفات پتاسیم + 1 کیلو گرم سولفات آهن + 5/0 کیلو گرم سولفات روی + 100 گرم سولفات منگنز + 50 گرم سولفات مس +100 گرم اسید بوریک .



چالکود بهترین و ساده ترین روش کود دهی به درختان


این روش در صورت کشت ردیفی درختان و دسترسی به ماشین آلات مناسب و یا امکان حفر کانال تغذیه با ابعاد روش چالکود بصورت نواری در دو طرف ردیف ها قابل اجراست.برای درختان زیر ده سال نصف مقدار فوق توصیه می شود.در مورد انگور مقادیر ذکر شده فوق به یک سوم تقلیل می یابد.



چالکود بهترین و ساده ترین روش کود دهی به درختان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.