فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

"توسكا" گونه ای با ارزش از درختان شمال كشوراست كه از جنگل های مینودشت در استان گلستان تا آستارا در استان گیلان گسترده شده است.توسکا اغلب در کنار رودخانه‌ها، نزدیکی ساحل دریا و وجاده‌های جنگلی دیده می‌شود و در داخل جنگل، کمتر مشاهده می‌گردد.دارای رشد سریع است بخصوص جهت ایجاد فضای سبز كاربرد بسیاری دارد.
پرورش و نگهداری درخت توسکا (توسه ) - فوت و فن های باغبانی
پرورش و نگهداری درخت توسکا (توسه ) - فوت و فن های باغبانی

در میان درختانی که در جنگل‌ های شمال ایران وجود دارند، توسکا زودتر از بقیه ی درختان جوانه می‌زند و آخرین درختی است که برگ‌های آن زرد می‌شود.دو گونه توسکای قشلاقی و ییلاقی در ایران وجود دارد. گونه قشلاقی آن در سواحل دریا و در ارتفاعات پایین یافت می‌شود و معمولا در جاهایی كه دارای سفره آبی زیرزمینی كم عمق می‌باشد، مشاهده می‌گردد. این درحالی است كه توسكای ییلاقی در ارتفاعات بالای دامنه البرز و نیز در نقاط مرطوب و قعر دره‌ها یافت می‌شود.



پرورش و نگهداری درخت توسکا (توسه )


شکل برگ ها پهنک مدور با کناره ناهموار، دندانه‌ دار و کم بیش چسبنده است. پهنک برگ در قسمت آزاد خود، به طور قرینه در دو طرف رگبرگ اصلی، فرورفتگی محسوس دارد و به علاوه در قسمت قاعده، عاری از دندانه است. شاتونهای نر و ماده این درخت، هر دو در پاییز ظاهر می‌شوند و گل‌های سبز یا سبز مایل به قرمز آنها،‌ قبل از ظاهر شدن برگ یعنی در اواخر زمستان شکفته می‌گردند. شاتون‌های ماده‌ی آن که در آغاز رنگ سبز و حالت چسبنده دارند، در آخر سیاه رنگ می‌گردند.شاخه های آن خاکستری رنگ با لکه‌های قهوه ای است .به وسیلهٔ جریان باد گرده‌افشانی می‌کند و میوهٔ آن شبیه به توت کال است.



پرورش و نگهداری درخت توسکا (توسه )


توسکا محل آفتابی و نیم سایه را می پسندد. قدرت جذب آب در توسکا زیاد است و مانند گونه اوکالیپتوس، یکی از مصارف آن، کم کردن آب در زمین‌های بسیار مرطوب و پرآب است.در مناطق جنوبی تهران در قسمت هایی که سطح آب زیر زمینی بالا است مناسب می باشد.در مناطقی که خاک معدنی مناسب و رطوبت کافی باشد به سرعت مستقر می شود .اگر شما دارای یک محل باتلاقی یا خاک با زهکشی بد هستید، توسکا برای شما یک درخت مناسب می باشد ضمن اینکه دارای رشد سریعی هست. البته فقط مناسب خاک های گچ دار نیست.



پرورش و نگهداری درخت توسکا (توسه )


توسکا از طریق بذر پاجوش و ریشه جوش قابلیت تکثیر دارد.بذر نیازی به تیمار خاصی ندارد و در عمق 2 تا 2.5 سانتی متری در خاک سبک و مرطوب با پوششی از ماسه در اسفند و فرودین می توان کاشت.پس از یک سال نهالچه ها را بازکاشت می کنند. اما اگر بذرها در ابتدا پاک شده و سه تا پنج ماه بصورت استراتیفه در میان ماسه بمانند درصد جوانه زدن آنها بیشتر می شود.قلمه های گیاهی را می توان در ماه های دی و بهمن تهیه و در اسفند ماه در فضای باز کاشت در صورت داشتن امکانات گل خانه ای قلمه های علفی با 3000 ppm پودر تالک اسید ایندول بوتریک (IBA) ریشه دار می شوند.



پرورش و نگهداری درخت توسکا (توسه )
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.