فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

اين بيماری در روی بسياری از گياهان خانواده شب‌ بو(خاجيان) من جمله شاهی، ترب، كلم، منداب و كيسه كشيش ديده شده است. خرفه و تاج خروس وحشي نيز به اين بيماري مبتلا مي شوند.بیماری زنگ سفید اولین بار در ایران از روی ترب و تربچه گزارش شده است . مناطق انتشار بیماری سواحل خزر و خوزستان می باشد.
آشنایی با بیماری زنگ سفید خاجیان - فوت و فن های باغبانی
آشنایی با بیماری زنگ سفید خاجیان - فوت و فن های باغبانی

علائم بیماری به صورت تاول های بر جسته و سفید رنگی در زیر برگ وساقه و میوه واندام گل ظاهر می شود. از هر تاول گرد وسفید که همان اسپرانژیوم های قارچ هستند خارج می شود. علائم به صورت سیستمیک بروز می کند.آودگی سیستمیک باعث انحنا و پهن شدن ساقه و همچنین تبدیل اندام های گل به کاسبرگ و عقیم شدن گلها می شود.



آشنایی با بیماری زنگ سفید خاجیان


زمستان گذرانی این قارچ به صورت ااسپور در بقایای گیاهی آلوده سپری می شود.دیواره ااسپور خاردار است و در حین تشکیل هسته آن چندین بار تقسیم می شود .از تندش ااسپور در بهار 40 تا 60 زئوسپور در وزیکل تولید می شود.زئوسپورها بعد از مدت کوتاهی تاژک خود را از دست داده و تبدیل به کیست می شوند و بعد جوانه زده واز آن هیفی کوتاه به نام لوله زایا به وجود می آید. در شرایط مساعد جوی در سال میتواند چند بار تولید اسپور غیر جنسی کند .از تندش هر اسپور غیر جنسی حدود 4تا 12 عدد زئوسپور تولید می شود .در اواخر فصل رشد در نسوج گیاهی گامتهای نر و ماده به مجمد می آیند که از آمیزش آن ااسپور یا سلول تخم تشکیل می شود.



آشنایی با بیماری زنگ سفید خاجیان


در سطح رویی و زیرین برگ های شاهی ابتدا جوش هایی برجسته نرم و شفاف دیده می شود. گاهی لکه های سفید به صورت دوایر متحد المرکز بروز می کند.در اثر شدت بیماری تمام مزرعه به رنگ سفید در می آید و عامل بیماری به صورت سیستمیک در گیاه حرکت می کند.



آشنایی با بیماری زنگ سفید خاجیان


این بیماری از نظر اقتصادی اهمیت چندانی ندارد بنابر این مبارزه شیمیایی مقرون به صرفه نیست و از بین بردن علف هرز و بقایای گیاهی آوده و رعایت تناوب زراعی در کنترل بیماری وتقلیل شدت بیماری موثر است.برای مبارزه شیمیایی به محض بروز بیماری سم پاشی با سوم متالاکسیل، زینب، مانب، مانکوزب در کنترل بیماری موثر است.



آشنایی با بیماری زنگ سفید خاجیان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.