فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

خرمالو درختی است که بیشتر در مناطق گرمسیر کشت می شود میوه این گیاه خوراکی می باشد رنگ آنها از نارنجی و زرد روشن تا نارنجی و قرمز تیره متفاوت است.مناسب ترين آب و هوا برای پرورش درخت خرمالو، آب و هوای نيمه گرمسيری است. ولی در نواحی سرد معتدل نيز مي توان اين گياه را كاشت. بعضی از گونه های خرمالو دمای 18- را تحمل مي كنند كه در ايران در كليه نقاط به غير از نواحي خيلی سرد و كوهستانی قابل كشت و پرورش می باشد.
پرورش درخت خرمالو - فوت و فن های باغبانی
پرورش درخت خرمالو - فوت و فن های باغبانی

گیاه خرمالو آفتاب دوست است و در مناطقی که دارای آب و هوای خنک و معتدل با آفتاب کافی است دارای رشد و عملکرد مطلوبی است و در مناطقی که هوا کمی سرد است باید اطراف آن محصور گردد تا از خسارات ناشی از سرما و یخ‌ زدگی محافظت گردد.درخت خرمالو در دامنه وسیعی از خاک‌های مختلف با بافت متوسط و زهکشی مناسب و حاصلخیز و حتی در خاک‌های رسی با بافت سنگین رشد می‌نماید. این درخت در مناطقی که اسیدیته خاک بین 5/6 تا 5/7 باشد دارای رشد مطلوب است و تحمل آن نسبت به خشکی و کمی آب قابل ملاحظه است، ولی آبیاری آن با آب کافی، عملکرد محصول را به نحو قابل توجهی افزایش می‌دهد. درخت خرمالو دارای ریشه‌های قوی است و هنگام غرس نهال خرمالو باید در گودالی عمیق کاشته شود. زمان رسیدن به حداکثر محصول به 7 الی 10 سال زمان نیاز دارد.



پرورش درخت خرمالو


خرمالو به ميزان آب متوسط نياز دارد. فقط در تابستان درختانی كه در منازل كشت می شوند به علت شدت گرما و قرار گرفتن در محيط سنگ و آجر و موزائيك كه خود عامل توليد گرما و گرم شدن محيط در تابستان می باشد، نياز به آب بيشتری دارند. در طول تابستان به هنگام عصر كه خورشيد شدت تابش كمتري دارد با پاشيدن 2 تا 3 مرتبه آب اطراف خرمالو محيط خنك گشته، تا در شب درخت خرمالو در محيطی مساعد به ذخيره سازی آب جهت روز بعد اقدام كند. بطور كلی اين گياه در تابستان به هفته ای دو مرتبه آبياری كامل نياز دارد.



پرورش درخت خرمالو


خاك مناسب جهت استفاده برای درخت خرمالو بايد سبك و قابل نفوذ به آب و حاصلخيز باشد. بهتر است افرادی كه مي خواهند اقدام به كشت اين گياه نمايند داخل باغچه منازل را از خاك باغات قديمی پر كنند. علت موفقيت كاشت اين درخت در بعضي از منازل همين مي باشد،درخت خرمالو نياز به كودهای داميی فراوان دارد. اما به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه از كودهای پوسيده دامي استفاده گردد و نه از كودهای تازه و نپوسيده.



پرورش درخت خرمالو


درخت خرمالو از طريق تكثير غير جنسی كمتر كشت می گردد و تقريبا تمام درختان خرمالو از طريق كشت بذر خرمندی كاشته مي شوند. خرمندی همان خرمالوی ريز است كه ميوه آن قابل خوردن نمی باشد.



پرورش درخت خرمالو
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.