فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

این گیاه شامل تعداد زیادی از گیاهان پیازی است که جهت تزیین و معطر بودن گل ها پرورش داده می شود.نرگس شهلا،نرگس شیراز،نرگس مسکین از سال ها پیش مورد توجه ایرانی ها بوده و پرورش آن همچنان توسعه دارد .گل ها به حالت واحد یا خوشه ای است و در اوایل بهار ،گیاه شکوفه می دهد .گل های خوشه ای به رنگ سفید یا زرد و یا ترکیبی از هر دو رنگ است و رنگ آن به واریته وابسته است .هر گل از پنج قسمت کجزا و یک تاج مرکزی کوتاه با رنگ متمایز تشکیل شده است .
کاشت و پرورش گل نرگس در منزل - فوت و فن های باغبانی
کاشت و پرورش گل نرگس در منزل - فوت و فن های باغبانی

پیاز ها جهت گل دهی به عوامل ایجاد انگیزش زمستانه نیاز دارند .از هر پیاز پایه ای به طول 30-40 سانتیمتری تولید شده که گل ها در بخش انتهایی آن قرار دارند و برگ ها به شکل نواری هستند.در میان ارقامی که کشت آنها بسیار شایع می باشد می توان به واریته papyracens با گل های کاملا سفید و واریته Geranium با گلبرگ های سفید و تاج نارنجی پر رنگ ،واریته Cheerfulness با گل های زرد مایل به کرم و گلبرگ های نارنجی در بخش مرکزی و واریته Cragford با گلبرگ های سفید و تاج نارنجی را می توان نام برد .



کاشت و پرورش گل نرگس در منزل


زمانیکه پیاز ها در منزل رشد می کنند گل ها تنها یکبار تشکیل شده و سپس دور انداخته می شوند.برای اطمینان از بهاره سازی بایستی پیاز ها در پاییز کشت شده و تحت دمای 6-8 درجه سانتیگراد به مدت 8-10 هفته نگهداری شوند .برای جلوگیری از بهازه سازی پیازها در جهت نگهداری آنها بایستی پیاز ها در شرایط تاریکی نگهداشته و تحت شرایط نور و یا تاریکی متناوب قرار گیرند.



کاشت و پرورش گل نرگس در منزل


پیاز ها در مخلوطی از مواد آلی،پیت و ماسه به نسبت های مساوی به طوریکه نیمی از هر پیاز در سطح بالایی خاک قرار گیرند کشت می شوند.سپس گلدان ها توسط کیسه های نایلونی پوشانده می شوند .رطوبت مخلوط خاک بایستی به طور تدریجی حقظ شود.زمانیکه شاخه ها به طول حدود 8 سانتیمتر رسیدند و جوانه ها شروع به ظهور کردند گلدان ها را به مکان های گرم انتقال داده و سپس در برابر نور تدریجی قرار می دهند .حدود دو هفته زمان لازم است تا بوته ها به شرایط محیط جدید خود سازگاری نشان دهند.



کاشت و پرورش گل نرگس در منزل


در فصل گل دهی بوته ها تحت دمای 16-18 درجه سانتیگراد نگهداری می شوند.پیازها در ظروف کم عمق که محتوی شن مرطوب است کشت میگردد به طوریکه سطح آب در بخش پایینتر از پیاز ها قرار گیرد.پیاز ها در دمای 8-9 درجه سانتیگراد و به مدت 8-10 هفته در تاریکی قرار می گیرند و زمانیکه شاخه ها به طول 8 سانتیمتر رسید به همراه جوانه ها در شرایط نور و گرما قرار می گیرند.



کاشت و پرورش گل نرگس در منزل
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.