فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بعضي از گياهان آپارتماني كه در محل سكونت ما هستند، داراي موادي تا حدی سمي هستند كه ممكن است باعث مشكلاتی به خصوص برای كودكان شود.تحقیقات نشان داده ۲۵ درصد مسمومیت ها در کودکان زیر یک سال به دنبال دست زدن و در دهان گذاشتن گیاهان سمی رخ می دهد.برخی از این گیاهان حتما باید به دهان برده شوند تا باعث مسمومیت شوند اما برخی دیگر حتی با تماس پوستی هم سم خود را انتقال می دهند.برخی از این گیاهان سموم اندکی دارند و وقتی زیاد موردا ستفاده قرار می گیرند علائم مسمومیت زابودنشان از جمله تهوع و ضایعات پوستی بروز می کند.در صورتی که سم این گیاهان قوی باشد علائم دیگری مانند استفراغ، اسهال، انقباضات عضلانی، افزایش ضربان قلب و حتی مرگ را به دنبال دارند. برای آشنایی با گیاهان سمی برخی از مشهورترین آنها را معرفی می کنیم.
آشنایی با گیاهان آپارتمانی سمی  - فوت و فن های باغبانی
آشنایی با گیاهان آپارتمانی سمی  - فوت و فن های باغبانی

ديفن باخيا

ديفن باخيا :سمی ترين گياه آپارتماني است و مسموميت با آن موجب اختلال در تكلم، التهاب دهان و زبان و اختلال در بلغ و حتی خفگی می شود.در صورتي كه برگ‌هاي اين گياه خورده شود، مخاط دهان و زبان ملتهب و قرمز شده و شروع به سوختن می كند كه گاهی دردناك است همچنين ميزان بزاق دهان افزايش يافته و قورت دادن آن مشكل است.



ديفن باخيا


آنتوریوم

آنتوریوم:برگ های چرمی و سبز تیره رنگ و ساقه این گل وهم انگیز سمی است. خوردن آنتریوم گرمسیری می تواند سبب احساس سوزش در دهان و سپس تورم و تاول زدن بشود. همچنین صدایتان ممکن است بگیرد و در قورت دادن غذا هم مشکل پیدا کنید.



آنتوریوم


آزالیا

آزالیا : يكی از گياهان آپارتمانی با رنگ‌های فوق العاده زيباست. در گل، ميوه، برگ، ساقه و شهد گل اين گياه تركيبي به نام (استيل آندرو مدول) وجود دارد كه بسيار سمي است.صرف زياد گياه آزاليا موجب بروز مسمويت مي‌شود البته بيشترين عوارضی كه سم آزاليا ايجاد می كند، به دليل مصرف غيرمستقيم اين گياه است.مسموميت با گياه آزاليا موجب گيجی و دل درد مي‌شود.علائم مسموميت خوراكي اين گياه شامل ازدياد بزاق، استفراغ، تهوع، اسهال، دل‌درد، گيجی ، تحريك‌پذيری، سوزش و خارش پوست و مخاط است.



آزالیا


بنت قنسول

بنت قنسول :این گیاه دارای شيره‌ای بسيار خطرناك است. در صورتی كه برگ‌های گياه بنت قنسول توسط كودكان خورده شود، موجب بروز مشكلات روده ای و معده‌ای، تب بالا، بی حسی و تحريك گردش خون می شود. اين گياه دارای شيره‌ای سمی است كه بايد در زمان بريدن ساقه يا چيدن گل‌های آن دقت شود كه دست خراش يا بريدگی نداشته باشد و دست آلوده به شيره گياه به چشم و دهان زده نشود، به دليل اينكه بسيار خطرناك است. می توان برای جلوگيری از خروج شيره گياه، محل بريدگی ساقه بريده شود و آن را در آب 40 درجه قرار دهند تا خارج شدن شيره گياه قطع شود.



بنت قنسول


کروتون

کروتون: گياه آپارتماني هميشه سبز با برگ‌های رنگارنگ است.اين گياه مي‌تواند در بعضي افراد باعث حساسيت پوستی و اگزما شود همچنين خوردن آن باعث سوختگی در دهان و التهاب مخاط دهان می شود.



کروتون


کالادیوم

کالادیوم :یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی است که در تمام بخش های خود، شیره ای سمی دارد که باعث خارش و سوزش لب و دهان می شود.در بعضی از موارد، مسمومیت با درد شدید معده همراه است. یعنی مواد سمی گیاه به دستگاه گوارش آسیب می رساند. تمام مواد گوارشی به کبد می رسند و البته کبد سالم، مواد سمی را دفع یا خنثی می کند اما سموم گیاهان به بافت های کبد آسیب می رسانند. بعضی از مواد سمی، مستقیماً روی دستگاه گردش خون تاثیر می گذارند.



کالادیوم


فرفیون

فرفیون :شیره شیره ی رنگ این گیاه می تواند باعث التهاب چشم، پوست و بافت ها شود.هنگام کاشت این گیاه دستکش به دست کنید و عینک محافظ به چشم بگذارید. در صورتی که این گیاه با پوست یا مخاط تماس پیدا کند باعث سوزش شدید، تاول، التهاب زبان، ادم، تهوع، استفراغ و اسهال می شود.



فرفیون


برای پیشگیری از مسمومیت تمام گیاهان طرافتان را شناسایی کنید.برگی از آن بکنید یا از آن گیاه عکس بگیرید و برای آنکه از سمی بودن یا نبودنش اطمینان حاصل کنید آن را به یک گیاه شناس نشان دهید.اگر گیاهی سمی در خانه دارید آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید و مرتبا بررسی کنید برگ یا گلی روی زمین نیفتاده باشد.گیاهان سمی را به کودکتان نشان دهید و به او یاد دهید نباید به این گیاهان دست بزند یا برگ و گل آنها را به دهان ببرد.



آشنایی با گیاهان آپارتمانی سمی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.