فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

روش پيوند بهترين راه تكثير غيرجنسی در گردو می باشد. ساير روشهای تكثير رويشی مثل قلمه، خوابانيدن و ريزازديادی يا بسختی جواب می دهند و يا به صورت تجارتی متداول نشده است.در حال حاضر بهترين پايه برای پيوند گردو در ايران ، پايه گردوی ايرانی( Juglans regia ) می باشد. اين پايه با شرايط اقليمی كشورمان سازگاری دارد. از پايه های بذری قوی دوساله كه پوست آن به راحتی از چوب جدا می شود می توان برای پايه پيوندی استفاده نمود. پيوندك نیز از بهترين ارقام گردو تهيه می گردد كه بايد از ارقام با باردهی جانبی ، دارای پوست نازك، مغز روشن و توپر، پرمحصول و مرغوب وديربرگده پيوندك تهيه شود. در كشورمان با توجه به تحقيقات انجام گرفته در ساليان اخير،ارقامZ63، Z67، Z30، Ronde de Montignac، Chandler، Lara، Pedro، و Hartley مورد تاييد تحقيقات بوده و دارای خصوصيات مطلوب كمی و كيفی هستند. البته از ژنوتيپهای برتر استانها كه مورد تاييد مديريت باغبانی و موسسات تحقيقاتی بوده و دارای خصوصيات فوق الذكر باشند نيزمی توان پيوندك تهيه نمود.
نحوه پیوند زدن در گردو - فوت و فن های باغبانی
نحوه پیوند زدن در گردو - فوت و فن های باغبانی

پیوند وصله ای موفق ترین روش در بین پیوندهای جوانه در گردو می باشد. بهترین زمان اجرای این پیوند در کرج و شرایط مشابه آن از نیمه دوم تیرماه تا اوایل مرداد می باشد که درصد موفقیت آن به ۶۰ – ۴۰ درصد می رسد .البته در استانهای شمالی کشور ( مازندران، گلستان، گیلان ) می توان این نوع پیوند را در اواخر مرداد تا شهریور نیز انجام داد که پس از گذراندن زمستان ملایم ، نهالهای پیوندی در بهار سال بعد، موفقیت زیادی در گیرایی پیوند نشان می دهند. در پیوند تیرماه درجه حرارت مناسب بین۳۰- ۲۰ درجه سانتیگراد ( متوسط ۲۶- ۲۵ درجه ) می باشد .



نحوه پیوند زدن در گردو


برای بستن محل پيوند از نوارهای مخصوص پارچه ای چسبدار، نوارهای پلاستيكی قابل كشيدن و يا لاستيك می توان استفاده كرد. براي پيوند وصله ای نيز می توان از چاقوی دو تيغه مخصوص كه فواصل دو تيغه آن 2/5-2 سانتی متر است استفاده نمود.ابتدا دو برش افقی بطول ۵/۲ سانتی متر روی پایه و پیوندک ایجاد نموده البته این برشها باید در منطقه صافی از پایه که حدود ۲۰-۱۰ سانتی متر بالاتر از سطح خاک می باشد انجام شود. سپس بوسیله چاقوی دو تیغه، دو برش عمودی انجام گرفته و پس از آن با دو برش افقی به یکدیگر وصل می گردند. پوست بریده شده به صورت یک قطعه مستطیلی شکل از پایه جدا می گردد.



نحوه پیوند زدن در گردو


این عمل باید در روی قسمت جوانه دار ساقه پیوندک نیز انجام گردد.با توجه به تحقیقات به عمل آمده، استفاده از پایه های ۲ ساله در این نوع پیوند مناسب تر است. توصیه می گردد جوانه هایی که برای تهیه پیوندک مورد استفاده قرار می گیرند از شاخه های صافی که مقطع عرضی آنها کاملاً دایره ای شکل و رنگ پوست آنها خاکستری مایل به قهوه ای است (سبز نیست ) تهیه گردند.ضمناً بایستی فقط از جوانه های سالمی که دارای اندازه درشت تا متوسطی هستند جهت پیوند وصله ای استفاده گردد. با استفاده از نوار پیوند یا چسب های نواری و یا پلاستیک مخصوص محل پیوند را طوری می بندند که فقط نوک جوانه بیرون باشد. ۸-۶ هفته بعد از انجام عمل پیوند می توان نوار پلاستیکی را با احتیاط باز نمود.برای اينكار با استفاده از چاقوی تيز، از قسمت پشت محل پيوند در روي پايه، طوری نوار را پاره مي كنند كه به پيوندك صدمه ای وارد نشود. پس از رشد پيوندك، بهتر است از قيم استفاده شود تا اولاً از شكستن نهال پيوندی جلوگيري به عمل آيد و ثانياً موجب رشد عمودی شاخه گردد.



نحوه پیوند زدن در گردو
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.