فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

جوانه انتهایی کلیه گیاهان بر جوانه های جانبی خود غالب است و سعی بر خواب کردن آنها داشته و به رشد روزانه خود ادامه می دهد و درنتیجه گیاه به صورت تک شاخه و دراز در می آید.این مشخصه یک پدیده هورمونی است که در هرس درختان و درختچه ها و سربرداری گلهای آپارتمانی از آن استفاده می گردد.
چهل چراغی کردن حسن یوسف - فوت و فن های باغبانی
چهل چراغی کردن حسن یوسف - فوت و فن های باغبانی

با حذف جوانه های انتهایی جوانه های جانبی که با کمبود هورمون بازدارنده روبرو شده اند بیدار شده و شروع به رشد می نمایند و در نتیجه گیاه به حالت بوته ای توپر و چنبره ای در می آید که چون به لوستر شباهت پیدا می کند در اصطلاح علم باغبانی به آن هرس چهل چراغی می گویند .



چهل چراغی کردن حسن یوسف


گیاه به کار رفته در اینجا حسن یوسف می باشد .طرز کار بسیار ساده است و کافی است که هر شاخه ای که دارای 5 جفت برگ گردید جوانه انتهایی آن با ناخن قطع گردد.گیاه پس از3 تا 4 ماه به صورت تک شاخه ای به چهل چراغی تبدیل می گردد.



چهل چراغی کردن حسن یوسف


جوانه انتهایی (دو برگ ریز ظریف بالایی ) کلیه شاخه های گیاه که حداقل دارای 5 تا 6 جفت برگ هستند با ناخن حذف نمایید.اگر به جوانه های حسن یوسف توجه کنید متوجه می شوید که جوانه ها در حسن یوسف روبروی همدیگر هستند و دو به دو از دو جهت و جمعا در هر چهار جهت رشد می نمایند.شما فقط جوانه های دو طرف روبروی هم را نگه دارید و بقیه را کاملا حذف کنید.



چهل چراغی کردن حسن یوسف


از ترکه های گباهی و یا نی های ظریف بادبزنی مطابق شکل تهیه و برای زمانی که گیاه به 50 سانتیمتر رسید نگهداری کنید .بادبزن تهیه شده را طوری در خاک گلدان قرار دهید که پهنی آن به موازات پهنی گیاه باشد.شاخه های گیاه را به بادبزن گره بزنید.



چهل چراغی کردن حسن یوسف


برای ثابت ماندن شکل پهن بادبزن شاخه هایی که بیرون می زنند به بادبزن وصل کنید و سرزنی و قطع جوانه های گل دهنده و همچنین مرطوب نگهداشتن اندام هوایی با آب فشان فراموش نکنید.برای گره زدن از کاموای نرم استفاده کنید و مواظب باشید گره ها کاملا محکم نباشند .شاخه هایی که پایین افتاده اند را راست کنید و بر روی بادبزن ببرید.



چهل چراغی کردن حسن یوسف


اجازه دهید شاخه هایی که بر روی بادبزن ثابت شده اند رشد را ادامه دهند ،هر جا شاخه ای با 5-6 جفت برگ مشاهده گردید جوانه انتهایی آن را فورا حذف کنید.اگر گیاه شروع به جوانه گل نمود فورا و بدون درنگ گل را قطع نمایید.



چهل چراغی کردن حسن یوسف
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.