فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹         
  

خیار گیاهی یکساله از خانواده کدوئیان ودارای ریشه های سطحی وگسترده می باشد ساقه های آن خزنده بوده وچنانچه به قیم وصل شود به صورت بالارونده رشد می کند.برگ ها پهن و بزرگ ودارای 5-3 بریدگی می باشد که انتهای بریدگی ها تیز می باشد .گل های نر و ماده جدا از هم وبر روی یک پایه قراردارند.گل های نر به صورت مجتمع وگل های ماده به صورت منفرد درمحور برگها ظاهر می شود .تعداد گل های نر بیشتر ازماده بوده واین نسبت 1به 14می باشد.
کاشت و پرورش خیار در گلدان - فوت و فن های باغبانی
کاشت و پرورش خیار در گلدان - فوت و فن های باغبانی

آب و هوای گرم برای پرورش گیاه مناسب است .سعی کنید مکانی آفتابی برای خیار در نظر بگیرید ،دمای خاک باید حداقل 21 درجه باشد ،بنابر این مطمئن شوید بذر ها پس از آخرین یخبندان کاشته شوند .خیار را می توان در جعبه کاشت در باغچه و یا ظروف مناسب با استفاده از داربست کاشت .



کاشت و پرورش خیار در گلدان


گلدان را با خاک برگ و مقداری کود دامی و مقداری خاک باغچه مخلوط و پر کنید .در هر گلدان می توان 6 عدد بذر کاشت ،بذر ها را در عمق 2 سانتی و به پهلو در خاک بکارید .بهتر است بذر ها را ۲۴ ساعت قبل از کاشت در آب ولرم خیس کنید.پس از کاشت گلدان را آبیاری کرده و در مکانی قرار دهید که حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند .



کاشت و پرورش خیار در گلدان


بذر‌ها حدود یک هفته بعد جوانه می زنند.زمانی که گیاهچه ها دارای سه تا چهار برگ شدند 2 گیاهچه قوی را نگه داشته و بقیه را به آرامی از خاک خارج کنید .گلدان را در کنار دیوار منتقل کنید یا مکانی که بتوانید از بالا نخ آویز درست کنید و بوته ها را به آنها ببندید .حین بزرگ شدن بوته ها، آنها را در جهت عکس عقربه های ساعت دور نخ بپیچید و به سمت بالا هدایت کنید .



کاشت و پرورش خیار در گلدان


پس از اینکه بوته ها 25 سانتیمتر رشد کردند بوته ی ضعیفت را از گلدان خارج کنید و اجاز دهید بوته قوی به رشد خود ادامه دهد.با رسیدن بوته به ارتفاع ۳۰ سانتی متری ، شاخه های فرعی را به تدریج حذف کنید با این کار به گیاه اجازه می دهید که تمام انرژی تولیدی توسط گیاه صرف رشد ساقه و برگهای اولیه شود و بدین وسیله گیاه قوی و شاداب باشد .شاخه های جانبی نباید از سه بند بیشتر شوند به این طریق با هرس به موقع گیاه را وادار به تولید گل برای تولید میوه میکنید .



کاشت و پرورش خیار در گلدان


در طول پرورش خیار خاک را مرطوب نگه دارید (نه در حدی که خیلی خیس باشد )در مورد آبیاری باید به این نکته توجه کرد که آبیاری زیاد قبل از گل دادن خیار مضر و باعث تاخیر در میوه دان خیار میشود اما بعد از شروع گل دهی و هنگام تشکیل شدن میوه آبیاری مداوم بوته خیار در تولید محصول بیشتر موثر است .



کاشت و پرورش خیار در گلدان


خیار ها 55 تا 70 روز پس از زمان کاشت آماده برداشت می باشند ،میوه‌ها را با قیچی باغبانی و یا یک چاقوی تیز و تمیز از ساقه جدا کنید.



کاشت و پرورش خیار در گلدان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.