فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

1) پیوند زبانه ای یا انگلیسی »زمانی به کار می رود که پایه و پیوندک دارای قطر مساوی (0.5 تا 1.5 ) سانت باشند.در درختان میوه مثل پایه های یکساله سیب و گلابی و درختان زینتی مثل برخی از گونه های ختمی درختی استفاده می شود .روش کار به این صورت است که پایه را در 10 سانتیمتری بالای خاک بریده ،یک برش شیبدار به قطر حدود 3 سانتیمتر در بالای آن ایجاد می کنیم .در میان این برش ،برش دیگری به شکل زبانه ایجاد می کنیم.برش های مشابهی درپیوندک ایجاد می کنیم طوری که در پایه جفت شود.پس ازجفت شدن آنها محل پیوند را با چسب پیوند می پوشانیم .
انواع پیوند - فوت و فن های باغبانی
انواع پیوند - فوت و فن های باغبانی

2)پیوند نیمانیم » همانند پیوند زبانه ای است با این تفاوت که برش دوم یا زبانه در پایه و پیوندک زده نمی شود .این پیوند در گیاهانی مانند موچسب بکار می رود .



انواع پیوند


3)پیوند اسکنه »برای پایه هایی که 3 تا 10 سانت قطر دارند به کار می رود.پیوندک در زمان خواب از شاخه های یکساله گرفته می شود .سر پایه را قطع کرده در طول سطح برش یک شکاف عمودی به طول 5 سانتیمتر ایجاد می کنند.دو پیوندک را که ته آنها به شکل گاوه ای بریده شده در دو سوی شکاف قرارداده،محل پیوند و نوک پیوندک را با چسب پیوند می پوشانیم .



انواع پیوند


4)پیوند زینی » در این روش پایه را به شکل گاوه در آورده و پیوندک را نیز طوری تهیه می کنند که در آن جفت شود .برای برخی گیاهان مثل یاس خوشته ای به کار می رود .



انواع پیوند


5)پیوند پلی »نوعی پیوند ترمیمی است که وقتی تنه یا شاخه درختان توسط جانوران ،یخبندان زمستانه یا وسایل مکانیکی آسیب می بیند برای تعمیر پوست درختان از آن استفاده می شود .زمان آن اوایل بهار است که رشد فعال گیاهان آغاز می شود .برای پیوندک از شاخه هایی با قطر 1 تا 2 سانت استفاده می شود ،پیوندک در زمان خفتگی(زمستان ) تهیه شده و در مکان سرد نگهداری می شود.دو سر پیوندک را به صورت گاوه ای برش می دهیم پس از حذف پوست آسیب دیده و مرده برش هایی در بالا و پایین آن قسمت ایجاد می کنیم طوریکه پیوندک در آن جفت شود ،پیوندک را با میخ محکم کرده،محل پیوند را با چسب پویند می پوشانیم .



انواع پیوند


6)پیوند مجاورتی » در این روش دو گیاه مستقل که جوش خوردن آنها به رو شهای دیگر به سختی انجام می گیرد به هم پیوند زده می شوند و پس از جوش خوردن قسمت بالایی پایه بریده می شود .زمانی که گیاه رشد فعال دارد جوش خوردن سریع تر است .2.5 تا 5 سانتیمتر از پوست هر دو ساقه را در محل پویند برداشته ،دو ساقه را طوری به هم می بندیم که لایه های زاینده هر دو روی هم قرار بگیرند .محل پیوند را با چسب پیوند می پوشانیم .



انواع پیوند
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.