فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

بهترین زمان برای تعویض خاک و گلدان کاکتوس ها اوایل بهار واوایل پاییز است که هوا نه سرد و نه گرم بوده و ریسک توقف رشد (بیماری خواب) پایین است. البته در بین این دو زمان نیز می توان اقدام به تعویض گلدان کرد ولی هیچگاه در زمستان (به جز شرایط اضطراری) اقدام به تعویض گلدان نکنید.
تعویض گلدان کاکتوس - فوت و فن های باغبانی
تعویض گلدان کاکتوس - فوت و فن های باغبانی

گلدان گیاه را مناسب با اندازه ی آن انتخاب کنید و همیشه گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید، استفاده از گلدان های بزرگ برای گیاهان کوچک علاوه بر اینکه احتمال توقف رشد آن ها را به همراه دارد باعث افزایش ریسک پوسیدن آنها هم می شود.گلدان مناسب برای کاکتوس های عمودی، ظرفی است که دهانه آن به اندازه نصف قد گیاه باشد و بهتر است به جای عریض بودن، عمیق باش،دگلدان مناسب برای کاکتوس های گرد تنها باید 4 تا 5 سانتیمتر عریضتر از کاکتوس باشد.كف گلدان جديد داراي روزنه هاي مناسب برای خارج شدن اب اضافي باشد.برای اطمينان از اينكه سوراخ های كف گلدان گرفته نشوند مي توانيد مقداري سنگ ريز در كف گلدان ، قبل از ريختن خاك بريزيد.



تعویض گلدان کاکتوس


برای کاکتوس ها از خاکی سنگ ریزه ای استفاده کنید .ترکیب های مختلفی توصیه می شود .که بر همین اساس ماسه یکی از عوامل اصلی ترکیبات خاک آنها است .در بیشتر متون، ترکیب اصلی خاک کاکتوسها در اندازه‌های زیر سفارش شده است :۱ قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوی) + ۱ قسمت کمپوست (مواد پوسیده گیاهی و خاک برگ)، یا یک دوم قسمت خاک رسی + ۱ قسمت ماسه + ۱ قسمت خاک باغچه، یا ۱ قسمت کمپوست + ۱ قسمت خاک پیت + یک قسمت ماسه هرگاه به ترکیب‌های بالا در انتها، ۵ درصد خاک زغال اضافه شود اثر ویژه‌ای در جلوگیری از پوسیدگی و دیگر بیماری‌های قارچی خواهد داشت (حضور پتاس در خاک زغال، باعث این امر می‌شود).



تعویض گلدان کاکتوس


اکثر کاکتوس‌ها تیغ دارند، بنابراین هنگام جا به جایی و دست زدن به این گیاه از دستکش استفاده کنید یا با روزنامه یا مقوا ، به آرامی کاکتوس را از گلدان آن در بیاورید.



تعویض گلدان کاکتوس


هنگامی که گیاه از گلدان خارج شد ،،مقداری از خاک اطراف ریشه را جدا کنید ،ریشه های پوسیده و سیاه را قطع می کنیم و در صورت لزوم از قارچ کش استفاده کنید.مقداري خاك كاكتوس تازه در ته گلدان ريخته و كاكتوس را روی آن قرار دهيد و اطراف آن را با خاك بيشتر پر كنيد.(برای ریختن خاک در گلدان نیز از یک برگ کاغذ تا شده استفاده کنید) اين كاكتوس تا يك هفته پس از تعويض گلدان نبايد در معرض نور شديد آفتاب قرار بگيرد.در هنگام تعویض گلدان و جابه جایی کاکتوس دقت کنید ریشه کاکتوس آسیب نبیند و حتما" یک تا دو روز بعد از جابه جایی کاکتوس گیاه را آب دهید.



تعویض گلدان کاکتوس
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.