فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  



شب پره تك نقطه ای برنج :
نام علمی :  Mythimna unipuncta

معرفی آفت
لاروهای این آفت از شاخ و برگ اندامهای هوایی بوته برنج تغذیه می كند و آنرا كاملاً از بین می برد. لاروهای سن یك فقط از پارانشیم برگها به خصوص بین رگبرگها تغذیه می نمایند ولی در سنین بعدی تمام برگ را خورده و فقط قسمتهای سخت آنرا باقی می گذراند.

لاروها شب فعال بوده و دارای میزبانهای دیگری نظیر یولاف، چاودار، گندم، جو، ارزن، ذرت، ذرت خوشه ای، نیشكر، نخود، لوبیا، یونجه، شبدر، چغندر، كتان، سوژا می باشد.

زیست شناسی:

زمستان را به صورت لارو، ندرتاً شفیره در خاك می گذارند. در شرایط شمال در اواخر بهار ظاهر و تا حدود تیر ماه پروازشان به طول می انجامد. پروانه در شب به فعالیت پرداخت، جفت گیری نموده و حشره ماده تخمهای خود را در دسته های 80-20 تائی روی سطح تحتانی برگها قرار داده و توسط ماده چسبناكی می چسباند.

دوره جنینی حدود 10-4 روز و پس از آن لاروهای سن اول خارج و به ترتیبی كه گفته شد خسارت می زنند. لاروهای سن اول بیشتر اوقات در بین غلافهای برگ مخفی می شوند ولی حالت مخفی شدن لاروها در سنین دوم و سوم تدریجاً از بین می رود.

موقعی كه لارو به 15 میلی متر می رسد. روزها گیاه میزبان را ترك كرده و در یر كلوخه های خاك و زیر برگ ها مخفی و در هنگام شب به فعالیت می پردازند. لاروهای بالغ اغلب جهت جستجوی غذا به صورت دسته جمعی (armyworms) یا انفرادی راه پیمائی شبانه می نمایند.

در شمال لاروهای نسل اول در اواسط تیر ماه در عمق 3-1 سانیت متری سطح خاك تبدیل به شفیره می شوند. دورة شفیرگی حدود 20-10 روز طول می كشد. پروانه های نسل اول در اوائل مرداد ماه ظاهر شده و پس از مدتی پرواز جفت گیری و تخم ریزی می نمایند. دورة نشو و نمای نسل دوم 25-19 روز به طول می انجامد و لاروهای نسل سوم در اواسط مهر ماه دیده می شوند. ممكن است 4-3 نسل در سال داشته باشند.

کنترل:

مبارزه بایستی به صورت موضعی انجام شود و در طغیانهای شدید آفت می توان از

1: كارباریل (سوین) پودر وتابل 25% به میزان 3-2 كیلو در هكتار به محض مشاهده اولین علائم خسارت آفت استفاده نمود.

: 2 تری کلروفن(دیپترکس) SP80% و 1کیلوگرم در هكتار به محض مشاهده اولین علائم

  :3مالاتیون EC57% و 2لیتر در هکتار

استفاده کرد.






شب پره تك نقطه ای برنج
شب پره تك نقطه ای برنج
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.