فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

دلایل انجام فتوسنتز در کلروپلاست :
1: فتوسنتز باید در محیط سربسته ای صورت گیرد تا مواد حدواسط چرخه کالوین از محل انجام فتوسنتز خارج نشوند.

کلروپلاست با داشتن غشاء مخصوص خود که تقریباً غیر قابل نفوذ است این خاصیت مهم را دارد.

2: عمل فتوسنتز باید در عضوی فعال و کارآمد صورت گیرد ، کلروپلاست این خاصیت را دارد به این صورت که تعداد بسیار زیاد آنها که حدود نیم میلیون در هر متر مربع سطح برگ است و فعال بودن آنها بدلیل نو شدن هر پنج روز یکبار کلروفیل است.

3: در درون کلروپلاست DNA و RNA مخصوصی وجود دارد که کلروپلاست پروتئین خاصی را با آن می سازد ، کمتر عضوی از سلول DNA و RNA مخصوص به خود دارد و تشکیل تیلاکوئیدها به بودن کلروفیل و پروتئین اختصاصی کلروپلاست بستگی دارد.

بعضی از علفکش ها مثل کلروم فنیکول که بعنوان یک بازدارنده در سنتز پروتئین کلروپلاست عمل می کند . از تشکیل تیلاکوئیدها جلوگیری کرده لذا با عدم تشکیل تیلاکوئیدها سلول و گیاه از بین می رود.

ترکیبات دیگری مثل اکتینومایسین D بعنوان بازدارنده بر سر راه RNA موجود در کلروپلاست عمل می کند و با عدم تشکیل پروتئین ، تیلاکوئیدها هم ساخته نمی شوند .

DNA موجود در کلروپلاست با DNA هسته سلول از نظر دانسیته و هیستون با هم متفاوتند. دانسیته DNA کلروپلاست بالاتر از هسته است از طرفی DNA کلروپلاست هیستون ندارد ولی DNA هسته هیستون دارد.

چون DNA کلروپلاست هیستون ندارد خیلی فعال است.

4: قدرت تکثیر و تولید مثل کلروپلاست بالاست بطوری که اگر از وسط نصف شود خود را ترمیم می کند.

5: قدرت تحرک کلروپلاست بسیار زیاد است بطوری که در شدت نور زیاد بصورت موازی با نور قرار گرفته.

معمولاً به گوشه ای از سلول پناه می برد در صورتیکه در شدت کم نور ، بصورت عمود بر جهت نور باقی می ماند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.