فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  



فاکتورهای موثر بر رشد و تعداد بر گها :

1: ژنوتیپ که تحت تأثیر آن تعداد ، شکل و اندازه برگ بوجود می آید.

2: مواد غذایی قابل دسترس که هر چقدر بیشتر باشد تعداد برگها بیشتر می شود. یعنی در خاکهای حاصلخیز و کشت آبی که کودها به مقدار زیاد به خاک داده می شود رشد برگها و تعداد آنها بیشتر از دیم و خاکهای فقیر است.

برای گیاهان علوفه ای یا گیاهانی که از رشد رویشی استفاده می کنیم کود زیادی می دهیم مثل کاهو.

3: گلدهی و گرده افشانی گیاه : هرچقدر زودتر گلدهی شروع شود ارتفاع کمتر می شودو تعداد برگ نیز کاهش می یابد.

تا قبل از ورود گیاه به فاز زایشی ، مواد حاصل از فتوسنتز در جهت تقویت رشد رویشی ( افزایش سطح و تعداد برگها ) پیش می رود.

ولی به محض ورود به فاز زایشی نه تنها مواد فتوسنتزی برای تولید برگهای جدید اختصتص نمی یابد بلکه مواد ذخیره شده در برگهای مسن نیز بطرف گلهای تلقیح شده منتقل می شوند که در اثر خشک شدن برگ های پیر را بدنبال دارد.

4: میزان N مصرفی ارتباط مستقیم دارد و هم تعداد وهم سطح برگ را زیاد می کند. بیشتر در توسعه عرض برگ موثر است.

در گندم دیده شده است که وقتی ازت کم می دهیم بزرگترین برگ ، برگ چهارم است ولی وقتی ازت زیادی در اختیار گندم قرار می گیرد ، بزرگترین برگ پنجمی است.

تغییر در مکان بزرگترین برگ بعلت کاهش رقابت برای N است.

5: رطوبت : رطوبت سطح برگ و تعداد آن را زیاد می کند. هرچقدر آب کافی باشد ، افزایش حجم سلولها بیشتر شده و در نتیجه سطح برگ بیشتر می شود.

6: درجه حرارت و طول روز : روزهای کوتاه و حرارتهای پائین برگهای عریض و کوتاهی تولید می کنند در صورتی که روزهای بلند و درجه حرارت بالا ، برگهای باریک و طویلی تولید می کنند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.